V maloobchodě získávají hypermarkety

Maloobchodní prodejci utržily v listopadu loňského roku o 1,1 procenta více než o rok dříve. Listopad se tak zapsal do loňské statistiky jako druhý nejslabší měsíc roku co do přírůstku tržeb. Údaje za prosinec zatím nejsou známy. Potvrzuje se postupný přesun tržeb do obchodních řetězců provozujících provozují super- a hypermarkety. Rychlejší růst přitom zaznamenávají obchody prodávající jiné zboží než potraviny. "Potvrzuje se domněnka, že hobbymarkety a prodejny nábytku se u českých spotřebitelů setkávají s pokračující přízní a chutí nakupovat," říká David Marek z Patria Finance.

Růst tržeb ve službách služeb byl nepatrně vyšší. Ubytovací a pohostinská zařízení v listopadu zaznamenala meziroční růst o 1,4 procenta, dopravců tržby stouply skoro o pět procent v porovnání s předchozím rokem.

Skoro o pětinu vzrostly meziročně tržby v letecké dopravě, i když dynamika jejího růstu se zpomalila. Železniční doprava si polepšila o pět procent, spoje a telekomunikace v průměru o dvacet procent.

"Nízké číslo jsme očekávali, takže není příliš překvapivé. Mírný růst maloobchodních tržeb nenasvědčuje, že by docházelo k akceleraci domácí poptávky ohrožující vývoj inflace. Česká národní banka stále nemá důvod obávat se ohrožení inflačního cíle a měnit úrokové sazby," komentuje výsledky David Marek z Patria Finance.

Podle Marka mají pokles tržeb na svědomí i vyšší ceny benzínu, které začaly klesat až v průběhu prosince. "Ukázalo se, že pro české motoristy byly již ceny příliš vysoké a raději jezdili méně," míní Marek.

Až v prosincových číslech se dá očekávat vliv "vánočního efektu". Loňské Vánoce totiž podle očekávání ekonomů byly "neobyčejně silné".

Od počátku roku 2000 se meziročně zvýšily tržby ve všech odvětvích služeb s výjimkou služeb osobního charakteru. Přitom v maloobchodě vzrostly o 4,6 procenta, v pohostinství a ubytování o 4,7 procenta a v dopravě o osm procent.