Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V obchodech se víc krade. Zloděje lákají nově i hračky a drahý alkohol

  7:52aktualizováno  7:52
Blížící se Vánoce a oživující ekonomika mají zajímavý dopad na nákupy. Lidé v českých obchodech více utrácejí, ale zároveň i kradou. U zlodějů končí kosmetika, elektronika, alkohol, značkový textil, ale nově také hračky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Češi se nebojí nakupovat, ukazují maloobchodní tržby. V první polovině roku útraty rostly oproti loňsku o 6,2 procenta. Objem krádeží v poměru k výši tržeb však neklesá, upozornila společnost Holding Mark2 Corporation (známá také pod původním názvem ABL), která se zabývá mimo jiné takzvaným facility managementem, tedy správou komerčních budov.

Podle M2C podíl krádeží na tržbách stále zůstává na 1,5 procenta. Nepatrně více než polovinou se na nich podílejí zákazníci, na zbytku pak zaměstnanci a dodavatelé. Celosvětově se nedá říct, že by Češi v krádežích v obchodech nějak vynikali - světový průměr je 1,4 až 1,6 procenta.

Mění se však skladba krádeží. Převažují potraviny, oblečení, levnější elektronika, alkohol a kosmetika. „Změnou je ale to, že již není v kurzu ukrást pouze levný alkohol, zloději se již více zaměřují i na dražší značkový alkohol, který se dá následně na černém trhu opět velmi rychle zpeněžit,“ komentuje Martin Giebel ze společnosti M2C aktuální trendy v krádežích. Přibývá zároveň případů, kdy zloděje při činu někdo chytí.

S blížícími se svátky se dá očekávat, že krádeží ještě přibude. Podle Giebela se kradou nově také hračky.

V téměř polovině případů však mají odcizené zboží na svědomí zaměstnanci. Personál se zapojuje do organizovaných krádeží, jako jsou třeba nehlášené storno nákupy, ztráty zboží při inventurách nebo výměny elektroniky přímo v prodejnách.

Podle M2C rostou také investice, které obchody vkládají do kamerového zabezpečení. Za dvanáct měsíců do září 2015 narostly meziročně investice do bezpečnostních technologií a zařízení o 19 procent.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.