Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Olomouci neprošlo testy 40 procent restaurací

  9:46aktualizováno  9:46
Restaurace, cestovní kanceláře, ale třeba i koupaliště kontrolují během letních měsíců pracovníci olomouckého inspektorátu České obchodní inspekce. Hlídají dodržování míry a váhy prodávaných jídel a nápojů i poučení zákazníků o možnostech reklamace. Rozdali také řadu pokut.
Jídlo detail

Jídlo detail - Číšník restaurace U Kolowrata nese jídlo pro Petra Pitharta a Václava Klause - detail, 8. února 2001. | foto: iDNES.cz

"V červenci jsme zkontrolovali pět koupališť. V jednom kontrolním nákupu jsme zjistili nedostatek a uložili jsme blokovou pokutu," říká Eva Tománková z olomouckého inspektorátu ČOI.

Inspekce se v případě koupališť zaměřuje především na stánky s veřejným stravováním.

Závadou, kterou na jednom z koupališť při letních kontrolách inspektoři objevili, bylo nedodržení míry prodávaných nápojů a podnikatel dostal na místě tisícikorunovou pokutu. Používal totiž měřidlo s neplatným cejchem. Kontroly koupališť probíhají průběžně.

Po celý rok také inspektoři hlídají restaurace v kraji. „Do června jsme provedli sto osmdesát pět kontrol veřejných stravoven. Přišli jsme na jednaosmdesát nedostatků,“ popisuje Tománková. Testem inspektorů tedy neprošlo zhruba čtyřiačtyřicet procent stravovacích zařízení. Šedesát osm restaurací dostalo pokutu, inspektoři celkem vybrali padesát devět tisíc.

"Převažuje nedodržení míry a hmotnosti podávaných nápojů a pokrmů," říká Tománková. Občas inspektoři narazí také na neseznámení hosta s cenou podávaných nápojů. "Když si zákazník objednává, musí vědět, že za toto množství zaplatí tolik a tolik," vysvětluje Tománková.

Inspektoři však někdy odhalí i finanční poškození zákazníků. Částky, o které číšníci své hosty ošidí, se většinou pohybují v řádu desítek korun.

Některé cestovky špatně informují
V případě cestovních kanceláří inspektoři letos provedli dvě kontrolní akce. Více než polovina kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur pochybila, olomoucký inspektorát jich otestoval celkem osmnáct a přišel na deset nedostatků.

Nejčastěji cestovní kanceláře a agentury špatně informují své zákazníky o možnostech uplatnění reklamace. Nedostatky tohoto druhu měly čtyři cestovní kanceláře. Dvě z nich dostaly pětisetkorunovou pokutu, další dvě potom čeká správní řízení. Podle platného zákona může kupující uplatnit reklamaci do tří měsíců.

Pět kanceláří také chybovalo v nevyhovujícím informování spotřebitele o pojištění. "Při zaplacení zájezdu je prodávající povinen zákazníkovi předat doklad o uzavřeném pojištění s názvem pojišťovny a kontaktními údaji, na které se může zákazník v případě problémů obrátit," říká Eva Tománková. Tento problém inspekce nepokutuje a případy postoupila příslušnému živnostenskému úřadu.

Do kuriózní situace se dostali inspektoři v jedné z kanceláří, kde jim bylo při koupi zájezdu naúčtováno o pět set osmdesát korun více. "V tomto případě bude zahájeno správní řízení," upřesňuje Tománková.

Jak kontroly dopadly
koupaliště: 5 kontrol, 1 nedostatek
restaurace: 185 kontrol, 81 nedostatků
cestovní kanceláře: 18 kontrol, 10 nedostatků

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Soud zprostil obžaloby představitele ŘSD, billboardy nepronajímali pod cenou

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic

Obvodní soud pro Prahu 4 dnes zprostil obžaloby dva bývalé představitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda...

IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem...

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Najdete na iDNES.cz