"V červenci jsme zkontrolovali pět koupališť. V jednom kontrolním nákupu jsme zjistili nedostatek a uložili jsme blokovou pokutu," říká Eva Tománková z olomouckého inspektorátu ČOI.
Inspekce se v případě koupališť zaměřuje především na stánky s veřejným stravováním.
Závadou, kterou na jednom z koupališť při letních kontrolách inspektoři objevili, bylo nedodržení míry prodávaných nápojů a podnikatel dostal na místě tisícikorunovou pokutu. Používal totiž měřidlo s neplatným cejchem. Kontroly koupališť probíhají průběžně.
Po celý rok také inspektoři hlídají restaurace v kraji. „Do června jsme provedli sto osmdesát pět kontrol veřejných stravoven. Přišli jsme na jednaosmdesát nedostatků,“ popisuje Tománková. Testem inspektorů tedy neprošlo zhruba čtyřiačtyřicet procent stravovacích zařízení. Šedesát osm restaurací dostalo pokutu, inspektoři celkem vybrali padesát devět tisíc.
"Převažuje nedodržení míry a hmotnosti podávaných nápojů a pokrmů," říká Tománková. Občas inspektoři narazí také na neseznámení hosta s cenou podávaných nápojů. "Když si zákazník objednává, musí vědět, že za toto množství zaplatí tolik a tolik," vysvětluje Tománková.
Inspektoři však někdy odhalí i finanční poškození zákazníků. Částky, o které číšníci své hosty ošidí, se většinou pohybují v řádu desítek korun.
Některé cestovky špatně informují
V případě cestovních kanceláří inspektoři letos provedli dvě kontrolní akce. Více než polovina kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur pochybila, olomoucký inspektorát jich otestoval celkem osmnáct a přišel na deset nedostatků.
Nejčastěji cestovní kanceláře a agentury špatně informují své zákazníky o možnostech uplatnění reklamace. Nedostatky tohoto druhu měly čtyři cestovní kanceláře. Dvě z nich dostaly pětisetkorunovou pokutu, další dvě potom čeká správní řízení. Podle platného zákona může kupující uplatnit reklamaci do tří měsíců.
Pět kanceláří také chybovalo v nevyhovujícím informování spotřebitele o pojištění. "Při zaplacení zájezdu je prodávající povinen zákazníkovi předat doklad o uzavřeném pojištění s názvem pojišťovny a kontaktními údaji, na které se může zákazník v případě problémů obrátit," říká Eva Tománková. Tento problém inspekce nepokutuje a případy postoupila příslušnému živnostenskému úřadu.
Do kuriózní situace se dostali inspektoři v jedné z kanceláří, kde jim bylo při koupi zájezdu naúčtováno o pět set osmdesát korun více. "V tomto případě bude zahájeno správní řízení," upřesňuje Tománková.
Jak kontroly dopadly |
koupaliště: 5 kontrol, 1 nedostatek |
restaurace: 185 kontrol, 81 nedostatků |
cestovní kanceláře: 18 kontrol, 10 nedostatků |