V Olomouci neprošlo testy 40 procent restaurací

  9:46aktualizováno  9:46
Restaurace, cestovní kanceláře, ale třeba i koupaliště kontrolují během letních měsíců pracovníci olomouckého inspektorátu České obchodní inspekce. Hlídají dodržování míry a váhy prodávaných jídel a nápojů i poučení zákazníků o možnostech reklamace. Rozdali také řadu pokut.
Jídlo detail

Jídlo detail - Číšník restaurace U Kolowrata nese jídlo pro Petra Pitharta a Václava Klause - detail, 8. února 2001. | foto: iDNES.cz

"V červenci jsme zkontrolovali pět koupališť. V jednom kontrolním nákupu jsme zjistili nedostatek a uložili jsme blokovou pokutu," říká Eva Tománková z olomouckého inspektorátu ČOI.

Inspekce se v případě koupališť zaměřuje především na stánky s veřejným stravováním.

Závadou, kterou na jednom z koupališť při letních kontrolách inspektoři objevili, bylo nedodržení míry prodávaných nápojů a podnikatel dostal na místě tisícikorunovou pokutu. Používal totiž měřidlo s neplatným cejchem. Kontroly koupališť probíhají průběžně.

Po celý rok také inspektoři hlídají restaurace v kraji. „Do června jsme provedli sto osmdesát pět kontrol veřejných stravoven. Přišli jsme na jednaosmdesát nedostatků,“ popisuje Tománková. Testem inspektorů tedy neprošlo zhruba čtyřiačtyřicet procent stravovacích zařízení. Šedesát osm restaurací dostalo pokutu, inspektoři celkem vybrali padesát devět tisíc.

"Převažuje nedodržení míry a hmotnosti podávaných nápojů a pokrmů," říká Tománková. Občas inspektoři narazí také na neseznámení hosta s cenou podávaných nápojů. "Když si zákazník objednává, musí vědět, že za toto množství zaplatí tolik a tolik," vysvětluje Tománková.

Inspektoři však někdy odhalí i finanční poškození zákazníků. Částky, o které číšníci své hosty ošidí, se většinou pohybují v řádu desítek korun.

Některé cestovky špatně informují
V případě cestovních kanceláří inspektoři letos provedli dvě kontrolní akce. Více než polovina kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur pochybila, olomoucký inspektorát jich otestoval celkem osmnáct a přišel na deset nedostatků.

Nejčastěji cestovní kanceláře a agentury špatně informují své zákazníky o možnostech uplatnění reklamace. Nedostatky tohoto druhu měly čtyři cestovní kanceláře. Dvě z nich dostaly pětisetkorunovou pokutu, další dvě potom čeká správní řízení. Podle platného zákona může kupující uplatnit reklamaci do tří měsíců.

Pět kanceláří také chybovalo v nevyhovujícím informování spotřebitele o pojištění. "Při zaplacení zájezdu je prodávající povinen zákazníkovi předat doklad o uzavřeném pojištění s názvem pojišťovny a kontaktními údaji, na které se může zákazník v případě problémů obrátit," říká Eva Tománková. Tento problém inspekce nepokutuje a případy postoupila příslušnému živnostenskému úřadu.

Do kuriózní situace se dostali inspektoři v jedné z kanceláří, kde jim bylo při koupi zájezdu naúčtováno o pět set osmdesát korun více. "V tomto případě bude zahájeno správní řízení," upřesňuje Tománková.

Jak kontroly dopadly
koupaliště: 5 kontrol, 1 nedostatek
restaurace: 185 kontrol, 81 nedostatků
cestovní kanceláře: 18 kontrol, 10 nedostatků

Autoři:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Kdepak první republika, nejlíp se mají Češi dnes, tvrdí studie

Prezident T. G. Masaryk v doprovodu předsedy vlády Antonína Švehly přicházejí...

Život v Československu ve dvacátých letech 20. století bývá často idealizován. V mnoha ohledech byl však výrazně horší...

Elektřina a plyn příští rok zdraží, zlevní dřevo z kůrovcové kalamity

Ilustrační snímek

České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou při vytápění jsou...



Najdete na iDNES.cz