Plocha velkoplošných obchodů v kraji už převyšuje celorepublikový průměr. Lidé jsou většinou rádi - s vyšší konkurencí klesnou ceny, stovky nezaměstnaných navíc mohou sehnat práci. Protestují malí obchodníci a ekologové.
V září otevře své brány nový přerovský hypermarket Tesco. V regionu má zatím pobočku pouze v Prostějově. Zatímco tam se nachází na kraji města v místní části Držovice, v Přerově bude téměř v centru.
"Mnoho lidí v Přerově míní, že je to přínos. Kromě dalšího výběru obchodu se totiž znatelně zlepší část města u elektrárenského mostu, kde bude obchod stát. Tím, že se tam zbouraly některé domy, tak ta plocha prohlédla a prosvětlila se," míní mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal.
Vedení Tesca také upozorňuje, že pomůže snížit nezaměstnanost. "Počítáme, že minimálně zaměstnáme sto padesát lidí," uvedl Veselin Barev ze společnosti Tesco.
Člen přerovské investiční komise Václav Zatloukal (ČSSD) má však obavy, aby velkoprodejna nezatížila příliš dopravu. "Nedokážu si představit, jak tam budou auta vjíždět a vyjíždět. Ale za to, že se na tomto místě něco děje, jsem rád. Lokalita byla už příliš zanedbaná," podotkl.
Olomouc čeká expanze
Celkem šest nových supermarketů zřejmě vznikne v Olomouci. A to i přesto, že podle informací olomouckého magistrátu, bude na tisíc obyvatel připadat až 1700 metrů čtverečních velkoplošných prodejen. Další nové obchody chtějí stavět firmy Lidl v Pavlovičkách, Gemo na Nové Ulici či hobbymarket Hornbach v Hodolanech.
Přibudou rovněž prodejny v centru Olomouc City, které nyní vyrůstá u Globusu, a kromě multikina nebo lékařských ordinací zde budou také butiky. "Otevřeme 12. srpna," informovala Marcela Pawliková ze společnosti AT management consulting, která komplex staví. V něm by mělo najít práci několik stovek lidí z regionu.
S dalšími supermarkety počítají také v Prostějově či ve Šternberku. Například v Hranicích by jich mělo být šest. Z posledních třeba Lidl, Discont Plus nebo Kaufland. "Pokud to přispěje k nižším cenám a k rozšíření prodejní doby, tak proč ne?" míní jeden z hranických mužů.
Nespokojení ekologové
Obavy vzbuzují velkoplošné prodejny u malých obchodníků a ekologů. "Každý super i hypermarket způsobí zvýšení automobilové dopravy ve svém okolí a zvýšení kamionové dopravy v regionu. S tím souvisí vyšší hlučnost, prašnost a emise. Další vlivy závisí na konkrétní lokalitě," připomíná Dominika Glacová z Hnutí Duha.
"Super a hypermarkety mají také vliv na životní prostředí ve městech. Jejich umisťováním na periferie dochází k devastaci přirozeného městského prostředí, vylidňují se centra měst. Malé obchody krachují a na jejich místech vznikají banky, herny nebo kanceláře," dodává.
Z údajů společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumy maloobchodního trhu, vyplývá, že celková prodejní plocha hypermarketů v Olomouckém kraji převyšuje celorepublikový průměr a řadí region na šesté místo mezi čtrnácti kraji.
"V Olomouckém kraji činí prodejní plocha u hypermarketů celkem 53 600 metrů čtverečných, na tisíc obyvatel tak připadá 84 metrů čtverečných. V České republice je celková prodejní plocha hypermarketů 816 400 metrů čtverečných, přičemž na tisíc obyvatel vychází 78 metrů čtverečných plochy," uvedla nedávno Alena Maršáková z firmy Incoma.