Airbusy jsou sice na pařížském letišti Le Bourget na "domácí půdě", přesto je na právě zahájené největší světové přehlídce letecké techniky čeká velký boj o to, zda budou v příštích letech na nebi častěji k vidění než konkurenční americké Boeingy. V objednávkách letos zatím Evropané prohrávají.
Před dvěma lety na stejné přehlídce, kam si výrobci letadel šetří oznámení o velkých obchodech s dopravci, Airbus jednoznačně dominoval. I v pondělí vyšel přes problémy posledních měsíců a zpoždění s obřím letadlem A380 vítězně.
Jenže přehlídka trvá týden a podle odborníků je velmi pravděpodobné, že Boeing nakonec oznámí více objednávek.
Airbus v pondělí začal souboj oznámením zakázky od US Airways na šedesát letadel řady 320 na krátké a střední tratě. Americký dopravce s nimi nahradí staré boeingy, a navíc nakoupí stále zpožďovaný model A350, který má být odpovědí na Dreamliner od Boeingu. Osmdesát stejných letadel si objednaly také Qatar Airways.
Letoun A350 má zpoždění více než rok, původní návrh se totiž zástupcům leteckých společností nelíbil. Emirates oznámily nákup dalších obřích letounů A380, které rovněž mají zpoždění.
USA vs. Evropa 2:1
Až do letecké přehlídky Boeing svého evropského rivala v objednávkách zastínil. Do konce května přitáhl zakázky na 417 letadel, zatímco Airbus jen na 201 strojů.
Ještě před dvěma lety byl Airbus králem přehlídky a získal dvakrát více zakázek než Boeing. Jenže kontroverzní projekt "superjumba" A380 upadl do krize.
Kvůli technickým problémům při výrobě jsou dodávky opožděny o několik let a mnoho aerolinek zrušilo smlouvy a raději přešlo k Boeingu. Do potíží dostalo evropského výrobce i zpoždění s vývojem A350 a zákazníci přecházejí ke konkurenčnímu Dreamlineru. Američané tak mají na tenhle model objednávky na více než pět let dopředu.
"Airbus nezískává zakázky tak rychle, aby mohl zůstat před Boeingem," řekl agentuře Reuters expert na letectví Paul Nisbet z firmy JSA Research.
Airbus totiž ještě těží z minulých let a letos vede v počtech dodaných letadel. Do konce května dodal zákazníkům 191 strojů, o deset více než Boeing. Pro letošní rok obě firmy plánují kolem 440 dodávek.
Boeing však bude mít příští rok mnohem více práce než Airbus. Měl by totiž dodat až 520 letadel, zatímco Evropané chtějí hranice pěti set strojů dosáhnout až za tři roky.
Tučné zisky
Letecká doprava ve světě roste každoročně zhruba o pět procent, po letech ztrát se daří nejen výrobcům, ale i dopravcům. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) by se letos měl zisk aerolinek pohybovat kolem pěti miliard dolarů.
Analytici očekávají, že na aerosalonu výrobci oznámí zakázky nejméně na tři sta letadel v katalogové hodnotě asi třicet miliard dolarů.
Počty prodaných airbusů v Česku zvýšily v posledních letech České aerolinie. "Letos máme pět nových strojů, příští rok bude poslední várka čtyř nových letadel," uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
Další dva dopravci, kteří mají svoji základnu v Praze, létají výhradně boeingy. Charterový Travel Service dokonce podepsal kontrakt na Boeing 787 Dreamliner. SkyEurope chce do Prahy k dvěma Boeingům 737 nové generace přidat letos ještě další dva stroje.