Dluhy na letišti má slovenská společnost SkyEurope Airlines, což jsou samotné aerolinky. Tu vlastní rakouský SkyEurope Holding, jehož akcie jsou na burze ve Vídni a Varšavě.
Samotné letadlo, Boeing 737-700 NG, však patří ještě jiné firmě: SkyEurope Asset Management. "Ta nemá vůči letišti žádné závazky," potvrdila mluvčí letiště Claire Gozlainová.
Je to v praxi podobné, jako kdybyste někomu dlužili a přijeli na jeho pozemek s cizím autem a váš věřitel auto zabavil. "Tato společnost nemá vůči letišti v Paříži žádné závazky," dodal mluvčí SkyEurope Tomáš Kika.
SkyEurope Asset Management je vlastněná aerolinkami SkyEurope Airlines z 90 %, holding SkyEurope vlastní deset procent.
Letiště Orly už odmítlo rozhodnutí soudu, který přikázal letadlo vydat. Odvolalo se a aerolinkám tak stále chybí jeden letoun. I proto má firma problémy se zpožděními, která vyvrcholila o víkendu. Včera však provoz běžel v normálních kolejích: většina letů byla načas.
Akcie raketově rostou
SkyEurope zažívají zvláštní období: i když mnozí spekulují o jejich brzkém konci, akcie holdingu vylétly na nejvyšší hodnotu od loňského října.
"Obchodování s akciemi rozkolísala zpráva ohledně jednání s potenciálními investory, ta poslala akcie nahoru o 60 %," uvedl analytik analytik X-Trade Brokers Kamil Boros.
Cena akcií je však značně nestálá. I přes růst je kurz akcií hluboko pod výší, za jakou vstupovaly aerolinky SkyEurope na burzu: 6 eur. Týden po valné hromadě firma stále nezveřejnila jméno nového investora, který by aerolinky zachránil.