Elektronické mýtné na dálnici

Elektronické mýtné na dálnici | foto: MF DNES

V Polsku už platí elektronické mýto, dopravci potřebují další krabičku

  • 26
Hned od počátku má polský elektronický mýtný systém problémy. Začal fungovat s dvoudenním zpožděním, navíc se dopravcům nelíbí, že si budou muset pořídit do vozidel další krabičky. Systém výběru mýta totiž není mezistátně propojen.

Systém měl být uveden do provozu již v pátek, avšak firma Kapsch, která provozuje mýtný systém kromě Polska také v České republice, nabrala dvoudenní zpoždění. Odložený start přijde provozovatele v přepočtu na více než 12 milionů korun. K pokutě za zpoždění bude firma muset uhradit také ztráty, které polskému státu vznikly.

Dopravci, kteří chtějí jezdit po Polsku, musejí do aut přidat další palubní jednotku, protože systémy výběru elektronického mýta v jednotlivých zemích mezi sebou nespolupracují.

V pátek se na prodejních místech tvořily fronty, týkalo se to hlavně hraničních přechodů. Hodiny čekáním ve frontě na palubní jednotku a registraci do systému strávili řidiči v Chotěbuzi na Karvinsku nebo v Barwinku na hranicích Polska se Slovenskem.

Vozidla s hmotností přesahující tři a půl tuny, tedy nákladní auta, autobusy a vozy s přívěsem, od neděle musí platit mýto na necelých 1600 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a dalších důležitých tahů. Silničáři od řidičů vybírají mýto přímo na branách, pro osobní auta se nic nezměnilo.

Výše mýta závisí na hmotnosti vozidla a jeho emisní kategorii. Ujetí jednoho kilometru po dálnici vyjde na 20 grošů (1,20 Kč) v případě autobusu a až 53 grošů (3,20 Kč) v případě kamionu.

,