Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze se testuje nové metro z Plzně

  9:12aktualizováno  9:12
V pražském metru se schyluje k nečekanému konkurenčnímu střetu. Zatímco v posledních pěti letech ovládly trasu C mezi stanicemi Háje a Ládví soupravy vyrobené Siemensem, nyní se chystá do podzemí hlavního města i další domácí výrobce - Škoda Plzeň.
Metro, prototyp

Metro, prototyp - Škoda Plzeň testuje na zkušební trati svůj vůz metra. | foto: metroweb.cz

Plzeňská společnost v současné době testuje převratnou novinku, první vůz vlastní výroby, který je zárodkem nové soupravy, na zkušební trati u kačerovského depa. Mluvčí Škodovky Karel Samec potvrdil, že i tento tuzemský výrobce hodlá hlavnímu městu nabídnout soupravy metra.

"My chceme naše vlaky především vyvážet. Ovšem proto, aby firma uspěla v zahraničí, musí se prosadit i na domácím trhu, takže v Praze do toho určitě také půjdeme," řekl Samec.

"Už teď však máme zakázku z Ruska. Společně s ruským výrobcem ze Sankt Petěrburgu dodáme deset čtyřvozových souprav pro nové metro v Kazani. V městě na Volze ale budou jezdit jiné vozy než prototyp, který zkoušíme v Kačerově."

To, že by Škoda mohla v budoucnu dodávat soupravy metra do hlavního města, připustil i pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

"Počítáme s tím, že za dva roky bychom mohli vypsat výběrové řízení pro další nové soupravy metra pro Prahu, a tam by se mohla Škoda rovněž přihlásit. A jestli uspěje, to bude záležet především na ní," objasnil Šteiner.

Za několik let budou nové soupravy potřeba pro nejdelší trasu pražského metra B mezi Zličínem a Černým Mostem. Město plánuje také stavbu prvního úseku trasy D ze stanice Náměstí Míru do Nových Dvorů, a rovněž prodloužení trasy A z Dejvické směrem k ruzyňskému letišti, kde také budou potřeba další vlaky.

Vlaky Siemens vyjely poprvé v pražském metru v roce 2000. Technicky jsou na dobré úrovni a kvalitní je rovněž jejich design. Mnoha cestujícím se však nelíbí jejich interiér. "Sedadla jsou nepohodlná a uvnitř je vůbec málo místa," tvrdí stěžovatelé.

Obě konkurenční soupravy jsou stejně rychlé, dokážou jet až osmdesátikilometrovou rychlostí, což je nejvyšší povolená rychlost v pražském metru. Vagon od Siemensu je ale větší, vejde se do něj na 280 stojících a sedících cestujících, zatímco do škodováckého pouze 255.

Nevýhodou škodovácké soupravy by mohla být velká váha kvůli těžký podvozkům. To je problém i u starých ruských souprav, a právě kvůli tomu se musel zpevňovat roštem Nuselský most. "Je pravda, že kdyby měly tyto plzeňské soupravy přijít do Prahy, tak bychom k nim měli určitě nějaké připomínky," potvrdil technický náměstek ředitele metra Josef Němeček.

O tom, které vlaky budou v budoucnu jezdit v pražském metru, by měli rozhodnout odborníci. Pražané mohou jen doufat, že rozhodnou správně. Je tu však velká změna oproti minulosti.

Zatímco dříve Praha dovážela soupravy pro metro z mytiščinské továrny u Moskvy, nyní se ucházejí o dodávky vlaků dvě české společnosti. "Je to důkaz rostoucích schopností našeho průmyslu," dodal Šteiner.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Černá a bílá půda? Jihoafrický prezident chce vrátit pozemky černochům

Cyril Ramaphosa byl svého času chráněncem Nelsona Mandely, nyní směřuje do...

Jihoafrický prezident plánuje, že napraví křivdy koloniální minulosti a předá půdu vlastněnou bělochy do rukou...



Najdete na iDNES.cz