Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze se testuje nové metro z Plzně

  9:12aktualizováno  9:12
V pražském metru se schyluje k nečekanému konkurenčnímu střetu. Zatímco v posledních pěti letech ovládly trasu C mezi stanicemi Háje a Ládví soupravy vyrobené Siemensem, nyní se chystá do podzemí hlavního města i další domácí výrobce - Škoda Plzeň.
Metro, prototyp

Metro, prototyp - Škoda Plzeň testuje na zkušební trati svůj vůz metra. | foto: metroweb.cz

Plzeňská společnost v současné době testuje převratnou novinku, první vůz vlastní výroby, který je zárodkem nové soupravy, na zkušební trati u kačerovského depa. Mluvčí Škodovky Karel Samec potvrdil, že i tento tuzemský výrobce hodlá hlavnímu městu nabídnout soupravy metra.

"My chceme naše vlaky především vyvážet. Ovšem proto, aby firma uspěla v zahraničí, musí se prosadit i na domácím trhu, takže v Praze do toho určitě také půjdeme," řekl Samec.

"Už teď však máme zakázku z Ruska. Společně s ruským výrobcem ze Sankt Petěrburgu dodáme deset čtyřvozových souprav pro nové metro v Kazani. V městě na Volze ale budou jezdit jiné vozy než prototyp, který zkoušíme v Kačerově."

To, že by Škoda mohla v budoucnu dodávat soupravy metra do hlavního města, připustil i pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

"Počítáme s tím, že za dva roky bychom mohli vypsat výběrové řízení pro další nové soupravy metra pro Prahu, a tam by se mohla Škoda rovněž přihlásit. A jestli uspěje, to bude záležet především na ní," objasnil Šteiner.

Za několik let budou nové soupravy potřeba pro nejdelší trasu pražského metra B mezi Zličínem a Černým Mostem. Město plánuje také stavbu prvního úseku trasy D ze stanice Náměstí Míru do Nových Dvorů, a rovněž prodloužení trasy A z Dejvické směrem k ruzyňskému letišti, kde také budou potřeba další vlaky.

Vlaky Siemens vyjely poprvé v pražském metru v roce 2000. Technicky jsou na dobré úrovni a kvalitní je rovněž jejich design. Mnoha cestujícím se však nelíbí jejich interiér. "Sedadla jsou nepohodlná a uvnitř je vůbec málo místa," tvrdí stěžovatelé.

Obě konkurenční soupravy jsou stejně rychlé, dokážou jet až osmdesátikilometrovou rychlostí, což je nejvyšší povolená rychlost v pražském metru. Vagon od Siemensu je ale větší, vejde se do něj na 280 stojících a sedících cestujících, zatímco do škodováckého pouze 255.

Nevýhodou škodovácké soupravy by mohla být velká váha kvůli těžký podvozkům. To je problém i u starých ruských souprav, a právě kvůli tomu se musel zpevňovat roštem Nuselský most. "Je pravda, že kdyby měly tyto plzeňské soupravy přijít do Prahy, tak bychom k nim měli určitě nějaké připomínky," potvrdil technický náměstek ředitele metra Josef Němeček.

O tom, které vlaky budou v budoucnu jezdit v pražském metru, by měli rozhodnout odborníci. Pražané mohou jen doufat, že rozhodnou správně. Je tu však velká změna oproti minulosti.

Zatímco dříve Praha dovážela soupravy pro metro z mytiščinské továrny u Moskvy, nyní se ucházejí o dodávky vlaků dvě české společnosti. "Je to důkaz rostoucích schopností našeho průmyslu," dodal Šteiner.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Zdraví i ve zvířecích miskách. Lidé chtějí krmiva s vysokým obsahem masa

Psi žerou

Kvalitní krmiva s vysokým obsahem masa, přidávání superpotravin, strmě rostoucí obliba pamlsků a doplňků pro zvířecí...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Najdete na iDNES.cz