Díky projektu EUropa, který přijde na 10 miliard korun, by se měla kapacita letiště rozšířit na deset milionů cestujících ročně, nicméně Česká správa letišť, která je investorem stavby, počítá s dalším rozšířením až na 15 milionů pasažérů za rok.
Pražským letištěm prochází každým rokem čím dál víc lidí. Loňský rekord téměř 7,5 milionu cestujících překonalo letiště už 10. října.
Na stavbě pracuje asi sedm stovek lidí. Od jara příštího roku jich tu ale bude nejméně dvojnásobek. Na závěrečných pracích se jich budou na stavbě podílet až tři tisíce.
Kromě samotného terminálu přibude na letišti už třetí nástupní molo, tzv. "prst C". Ten už je téměř hotový. Firma Hochtief, která stavbu mola provádí, odhaduje, že tudy ročně projde až 3,5 milionu cestujících.
Větší část stavby bude prosklená. Střechu tvoří typická půlkruhová ocelová konstrukce o rozpětí 57 metrů.
Oproti současným "prstům" tu budou, stejně jako v celém novém terminálu, oddělená patra, jedno pro odlety, druhé pro přílety. Hlavně ale díky dvěma zdvojeným nástupním mostům, které z prstu vedou, tu budou moci přistávat i velká letadla.
Letiště staví i úplně novou třídírnu zavazadel. Pro začátek ji nebude celou vybavovat technologií a v provozu tedy bude jen část.
"Důvod je jednoduchý. Provoz bude nabíhat postupně a veškerá technologie velmi rychle morálně zastarává," dodala tisková mluvčí České správy letišť Anna Kovaříková. Po uvedení do provozu by mělo letiště zvládnout odbavit až dva a půl tisíce zavazadel za hodinu. Kapacitu může zdvojnásobit.
Na novém terminálu se objeví i řada dalších obchodů, konferenčních místností nebo salonky pro business klientelu nebo rodiny s dětmi. "Počítáme, že přímo v terminálu budou i hotelové pokoje," dodala Anna Kovaříková.
Budoucí terminál počítá i s budoucí rychlou dráhou, která by měla ústit přímo u hlavního vchodu. Prozatím se ale neví, jak konkrétně bude vypadat.
Pohled na "prst C" s mosty. Před větrem a deštěm už je téměř kompletně chráněn. Hotové jsou i pevné části nástupních mostů. Stavbu by měla firma Hochtief dokončit v polovině příštího roku. (13. října 2004) |
Detail jednoho z mostů "prstu C". Obvodová část mola je hliníková, částečně prosklená. Součástí je 8 teleskopických mostů pro nástup a výstup cestujích. Dva mosty jsou zdvojené pro velká letadla. (13. října 2004) |
Spodní část hlavní budovy Terminálu Sever 2 je železobetonová. Klene se nad ní ocelová konstrukce. Rozpětí je 57 metrů. (13. října 2004) |
Na novém terminálu bude i veřejně přístupná terasa. Počítá se, že z bezpečnostních důvodů bude zasklená. Terasa na současném terminálu je přístupná pouze cestujícím s letenkou. (13. října 2004) |
Nosná konstrukce nového terminálu je už hotová. Proti větru a dešti je už chráněn i "prst C"(na obrázku vlevo). (13. října 2004) |
Dělníci dokončují práce na jednom z mostů "prstu C". (13. října 2004) |
Celkový pohled na Terminál Sever 2. (13. října 2004) |
Budoucí hlavní vchod Terminálu Sever 2. V nové budově budou odděleny prostory pro přílety a odlety. Odlétat se bude z prvního patra. (13. října 2004) |
Dělníci dokončili hrubou stavbu Terminálu Sever 2. Dokončit by ji měli do konce příštího roku. (13. října 2004) |
Nový Terminál Sever 2 zvýší kapacitu letiště až na deset milionů cestujících ročně. Kapacitu bude možné dodatečně rozšířit až na 15 milionů pasažérů. (13. října 2004) |
Součástí nového terminálu bude i nová třídírna zavazadel. Stavbu provádí nizozemksá firma VanDerLande. Počítá se, že třídírna odbaví až 2 500 zavazadel za hodinu. Kapacitu bude možné zvýšit až na dvojnásobek. (13. října 2004) |
Nad novou budovou se klene ocelová konstrukce. V říjnu 2004 je hlavní budova hotova téměř z poloviny. (13. října 2004) |