V síti mýtného by do konce roku mohlo uvíznout už 400 tisíc kamionů

  14:38aktualizováno  14:38
Už 400 tisíc kamionů by mělo být zaregistrováno na konci roku v českém systému na výběr mýtného. V současnosti jich měsíčně přibude asi deset tisíc. Dopravní odborníci se shodují, že podobné tempo bude pokračovat i během následujících měsíců, časem zpomalí.
Dokud potrvá oživení středoevropských ekonomik, počet kamionů poroste. Ilustrační foto

Dokud potrvá oživení středoevropských ekonomik, počet kamionů poroste. Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

"Vzhledem k tomu, že oživuje ekonomika ve střední a východní Evropě, že se staví další a další logistická centra, u nás, v Maďarsku, na Slovensku i na Ukrajině, tak lze očekávat další nárůst," řekl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Česká republika je prý z velké části tranzitní zemí, která leží na takzvané hedvábné stezce vedoucí z Německa do Turecka.

Podle Moose by měl stát dopravu pomocí mýtného více regulovat. "Je třeba postupně zvýšit sazby a snížit tím atraktivitu naší země pro tranzit," uvedl. České podniky by zase podobný krok mohl vést k většímu využití železnice. Zavedení dvou různých ceníků, pro tuzemské a zahraniční dopravce, jak to požadují někteří dopravci, by údajně bylo v rozporu s právem EU.

Také ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil se domnívá, že kamionů bude s rostoucí ekonomikou dále přibývat. Pospíšil je však skeptický k tomu, že by mohlo dojít k zásadnímu přesunu nákladu na železnici. Železnice údajně nemá dostatek kapacit.

Podle Pospíšila se dá vzdálenější budoucnost kamionové dopravy na českém území těžko předvídat. Roli prý hraje velké množství faktorů. Důležitá je především cena nafty, vývoj mýtných sazeb v ČR a v sousedním Rakousku nebo přetíženost nedokončené české dálniční sítě. "Může se stát, že silnice budou už tak přecpané, že tudy nebude chtít tranzit jezdit," upozornil.

"Do konce roku očekáváme růst počtu palubních jednotek až na celkových 360 až 370 tisíc kusů," uvedl ředitel společnost Kapsch Karel Feix. Podle něj bude dynamika nárůstu postupně zpomalovat, až se ustálí na tempu růstu HDP.

Feix připomněl, že od ledna se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé náklaďáky od 3,5 tuny. Podle odhadů Kapsche půjde asi o 200.000 vozů.

Kamionová doprava a její případné omezení se v posledních týdnech dostala do centra pozornosti. Spory se vedou především o celoroční omezení pátečních jízd. Ačkoliv ho má vláda v programovém prohlášení, zatím není jasné, zda k němu dojde.

Průmyslníci a dopravci zákaz odmítají a při jeho zavedení hrozí blokádou dálnic. Naopak zákaz prosazuje strana Strana zelených a Svaz měst a obcí.

Podle Moose k nějaké regulaci vzhledem k páteční nehodovosti musí dojít. Pospíšil z Centra dopravního výzkumu přiznává stejnou váhu argumentům obou stran a dodává, že rozhodnutí je na politicích.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz