V síti mýtného by do konce roku mohlo uvíznout už 400 tisíc kamionů

  14:38aktualizováno  14:38
Už 400 tisíc kamionů by mělo být zaregistrováno na konci roku v českém systému na výběr mýtného. V současnosti jich měsíčně přibude asi deset tisíc. Dopravní odborníci se shodují, že podobné tempo bude pokračovat i během následujících měsíců, časem zpomalí.
Dokud potrvá oživení středoevropských ekonomik, počet kamionů poroste. Ilustrační foto

Dokud potrvá oživení středoevropských ekonomik, počet kamionů poroste. Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

"Vzhledem k tomu, že oživuje ekonomika ve střední a východní Evropě, že se staví další a další logistická centra, u nás, v Maďarsku, na Slovensku i na Ukrajině, tak lze očekávat další nárůst," řekl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Česká republika je prý z velké části tranzitní zemí, která leží na takzvané hedvábné stezce vedoucí z Německa do Turecka.

Podle Moose by měl stát dopravu pomocí mýtného více regulovat. "Je třeba postupně zvýšit sazby a snížit tím atraktivitu naší země pro tranzit," uvedl. České podniky by zase podobný krok mohl vést k většímu využití železnice. Zavedení dvou různých ceníků, pro tuzemské a zahraniční dopravce, jak to požadují někteří dopravci, by údajně bylo v rozporu s právem EU.

Také ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil se domnívá, že kamionů bude s rostoucí ekonomikou dále přibývat. Pospíšil je však skeptický k tomu, že by mohlo dojít k zásadnímu přesunu nákladu na železnici. Železnice údajně nemá dostatek kapacit.

Podle Pospíšila se dá vzdálenější budoucnost kamionové dopravy na českém území těžko předvídat. Roli prý hraje velké množství faktorů. Důležitá je především cena nafty, vývoj mýtných sazeb v ČR a v sousedním Rakousku nebo přetíženost nedokončené české dálniční sítě. "Může se stát, že silnice budou už tak přecpané, že tudy nebude chtít tranzit jezdit," upozornil.

"Do konce roku očekáváme růst počtu palubních jednotek až na celkových 360 až 370 tisíc kusů," uvedl ředitel společnost Kapsch Karel Feix. Podle něj bude dynamika nárůstu postupně zpomalovat, až se ustálí na tempu růstu HDP.

Feix připomněl, že od ledna se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé náklaďáky od 3,5 tuny. Podle odhadů Kapsche půjde asi o 200.000 vozů.

Kamionová doprava a její případné omezení se v posledních týdnech dostala do centra pozornosti. Spory se vedou především o celoroční omezení pátečních jízd. Ačkoliv ho má vláda v programovém prohlášení, zatím není jasné, zda k němu dojde.

Průmyslníci a dopravci zákaz odmítají a při jeho zavedení hrozí blokádou dálnic. Naopak zákaz prosazuje strana Strana zelených a Svaz měst a obcí.

Podle Moose k nějaké regulaci vzhledem k páteční nehodovosti musí dojít. Pospíšil z Centra dopravního výzkumu přiznává stejnou váhu argumentům obou stran a dodává, že rozhodnutí je na politicích.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

Najdete na iDNES.cz