Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


TŘI DNY VE VLAKU: Soutěží se rychlíky mezi Plzní a Mostem. Vedou GW Train

  13:04aktualizováno  13:04
Pět dopravců má zájem provozovat rychlíky mezi Plzní a Mostem. Z pohledu dopravců nepříliš atraktivní soutěž však může být zásadní pro další vývoj české železnice. Proti soutěžení vystupují především České dráhy. Nejvýhodnější nabídku podala GW Train Regio. RegioJet byl ze soutěže vyřazen.

GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na provoz rychlíků z Plzně do Mostu. | foto: GW Train Regio

Podle informací iDNES.cz nabídku podalo nakonec pět firem: České dráhy, Arriva, Regiojet, LEO Express a GW Train Regio. České dráhy a Arriva už soupeřily o roční provoz rychlíků loni na podzim, nakonec ale zakázka zůstala u ČD (více zde).

Nejnižší cenu nabídla v soutěži GW Train Regio, která požaduje 74,7 koruny na kilometr. Kontrakt je na patnáct let, smlouva má začít platit příští rok v prosinci.

Druhou nejlepší cenu nabídl LEO Express (78,63), třetí Arriva (79,90). S výraznějším odstupem následují České dráhy (103,44) a nejméně výhodnou cenu pro stát požadoval RegioJet (139,70). Ten byl však ze soutěže vyřazen, protože nesplnil zadávací dokumentaci.

České dráhy se zřejmě proti soutěži ohradí. „Podle ČD je soutěž diskriminační. Jednou z námitek byla například skutečnost, že vítězný dopravce nebude muset na trati uznávat režijní jízdenky zaměstnanců Českých drah či Správy železniční dopravní cesty, ovšem České dráhy by je podle platné legislativy uznávat měly i nadále,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Řada dopravců, která projevuje zájem o soutěže v Česku, se tendru neúčastnila. „Nabídku jsme nedávali, soutěž je příliš malá,“ vysvětlil Jan Paroubek z National Express. Ministerstvu v této soutěži navíc stačí i použitá vozidla, to favorizuje hlavně České dráhy a Arrivu, které mají takové vlaky k dispozici.

Tři dny ve vlaku

sledujte on-line test Českých drah

O soutěžích na provoz vlaků se v Česku zatím spíše jen mluví. Od roku 2010 jde teprve o pátou soutěž, úspěšně zadáním skončil jen tendr Libereckého kraje na provoz Jizerskohorské železnice. Vyhrály ho České dráhy. Stát vybral dopravce i pro rychlíky na trasu Olomouc - Krnov - Ostrava (Regiojet), tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák ale soutěž zrušil.

Provoz pošumavských lokálek soutěží Jihočeský kraj, který jako vítěze vybral firmu GW Train Regio, zakázka ale ještě leží kvůli protestům Českých drah u antimonopolního úřadu (více čtěte zde).

České dráhy budou zřejmě klást odpor proti soutěži i v tomto případě. Vyplývá to z podaných námitek k zadávací dokumentaci, podle ČD je soutěž diskriminační. Jednou z námitek byla například skutečnost, že vítězný dopravce nebude muset na trati uznávat režijní jízdenky zaměstnanců Českých drah či Správy železniční dopravní cesty. Dráhy v tomto případě právně zastupuje někdejší ministryně školství Petra Buzková. Ministerstvo námitky ČD odmítlo.

„Na lince mezi Plzní a Mostem jsme nabídli státu cenu 79,90 Kč na kilometr s vlaky, které splňují podmínky Ministerstva. Pevně věřím, že stát dotáhne tuto soutěž do úspěšného konce a že příští rok skutečně vyjede na trať dopravce, který vzejde z férové soutěže. Nesmí zůstat jen u této soutěže, na český železniční trh je třeba dál pouštět konkurenci Českých drah. Pokud by stát soutěžil i další tratě, kde dnes jezdí ČD bez výběrových řízení, ušetřil by podle zkušeností z Česka i ze světa na každé soutěžené trati 20 – 30 % dnešních dotací, získal by modernější vlaky s lepším servisem pro cestující a levnějším jízdným,“ uvedl pro server iDNES.cz generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.

LEO Express nabízel na lince Plzeň - Most například bezplatné připojení k wi-fi, denní tisk a občerstvení na palubě.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Další z rubriky

Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu A380

Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna"...

Výrobce letadel Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu pro cestující Airbusu A 380. Společnost výrobní...

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Vyšší pokuty, tvrdší tresty. Evropa zpřísnila postihy řidičů za přestupky.

Po dopravní nehodě dvou aut jeden z účastníků srazil druhého řidiče a z místa...

Kdo cestuje po Evropě autem, musí počítat s tím, že jsou dopravní předpisy zase o něco přísnější. Británie zvažuje...

Najdete na iDNES.cz