Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V tvrdém alkoholu holduje střed Evropy vodce a fernetu

  12:33aktualizováno  12:33
Ve vyspělém světě jsou národními drinky většinou dovozové, dražší alkoholy. Střední Evropě dal ale kulturní a společenský kvas do vínku "dobroty", nad nimiž se cizinec nejprve hodně oklepe, než si je oblíbí.

V Česku vede Fernet, Polsku vévodí vodka | foto: Profimedia.cz

Tradiční představa, že nejkonzumovanějším českým destilátem je rum (tedy "tuzemák"), bere rok od roku víc zasvé. Domněnka, že Poláci mají rádi vodku, ale přece jen ne tolik jako Rusové, se podle statistik ukazuje být také scestná. Borovička zdaleka není nejoblíbenějším "tvrdým" na Slovensku.

V Česku vede Fernet a Becherovka
Rum nikdy nebyl českou jedničkou. Takzvané "bitters" či aperitivy, tedy v českém případě becherovka a fernet, měly vždy coby kategorie navrch. Nicméně i těch se – stejně jako tuzemáku – vypije rok od roku míň.

Článek vznikl ve spolupráci
s časopisem BarLife

Stálicí na českém trhu zůstává vodka; možná trochu překvapivě, neboť úsilí výrobců i dovozců se soustředí jinam – reklam na vodku ve sdělovacích prostředcích zdaleka nevidíme tolik jako na jiné kategorie.

Češi neradi whisky
Stabilní a velmi vysokou spotřebu si v ČR udržují likéry. Naopak jistým rozčarováním může být klesající obliba whisky. Zhruba na úrovni whisky – a se stejnou, mírně klesající křivkou spotřeby – se drží brandy, těsně za nimi gin.

Česko je ale v relativním přepočtu velice vděčným odbytištěm. Vezmeme-li v potaz, že země má zhruba stejně obyvatel jako Maďarsko, je spotřeba tvrdého alkoholu v ČR řádově jinde. Maďaři nevypijí na hlavu ani polovinu toho co Češi.

A zaostává i Polsko, země bez vinic a bez pivní tradice, kde by každý očekával výraznou kompenzaci alkoholového deficitu právě v oblasti destilátů. I Poláci toho ale v segmentu tvrdého alkoholu vypijí na osobu míň než Češi.

Polsku kraluje vodka
Polsko tvoří větší trh než všechny tři zbylé středoevropské země. Česko, Maďarsko a Slovensko dohromady představují asi polovinu velikosti polského trhu. Co na statistikách doslova udeří do očí na první pohled, je obliba vodky.

"Dvaadevadesátiprocentní podíl vodky na celkové konzumaci destilátů v Polsku laika šokuje," spokojeně připouští i viceprezident firmy Pernod Ricard Polsko Jan Zytko.

Srovnání s ostatními zeměmi regionu v absolutních číslech Polsko snese ještě v oblasti likérů a brandy. Například rumu nebo ginu se ale v celém čtyřicetimilionovém Polsku vypije méně než v České republice, a dokonce méně než na Slovensku. Bitters jsou v Polsku prakticky neznámým pojmem.

V Maďarsku tvrdému tolik neholdují
Pijí-li Poláci překvapivě málo destilátů v celkovém objemu (a překvapivě mnoho vodky), jsou Maďaři vyložení regionální outsideři. Jejich celková spotřeba tvrdého alkoholu je zhruba na úrovni o polovinu menšího Slovenska.

Nejvíc "letí" brandy, což je u vinařského národa pochopitelné. Krok Maďaři drží ještě v likérech; vodka se v zemi pije často, ale mnohem méně než kdekoli jinde v zemích Visegrádu.

Zatímco trh vínem je víceméně nasycen (32 litrů na hlavu), spotřeba piva, zejména dovozového, je na vzestupu a spotřeba importovaného tvrdého alkoholu roste raketově na úkor domácích pálenek. Celková spotřeba destilátů přitom klesá.

Slováci si oblíbili vodku a brandy
Rozdělení Československa před dvanácti lety bez okolků poukázalo na dost zásadní rozdíly v návycích obou národů.

Češi tímto administrativním úkonem vyletěli ve spotřebě piva na první místo na světě, u Slováků se ukázalo, jak málo je baví rum a jak hodně rádi mají vodku a brandy. Těmto kategoriím samozřejmě zdatně konkuruje gin – tedy tradiční slovenská borovička, stejně jako fernety a bylinné destiláty, zvyk importovaný z Čech.

SPOTŘEBA TVRDÉHO ALKOHOLU VE STŘEDNÍ EVROPĚ
(nejsilnější tři kategorie, v mil. litrů)
ZEMĚ PRODUKT 2000 2004
Polsko Celkem 257,56 288,49
Vodka 233,28 265,95
Likéry 10,93 11,03
Brandy 7,56 6,03
Česko Celkem 108,88 91,35
Bitters/aperitivy 29,05 21,56
Vodka 24,43 23,06
Rum 21,42 15,76
Maďarsko Celkem 75,62 67,27
Pálinka 25,13 20,71
Brandy 13,31 13,63
Likéry 11,47 9,99
Slovensko Celkem 53,96 45,06
Vodka 14,90 10,06
Brandy 8,19 9,11
Likéry 5,49 6,66
Pramen: IWSR
U Polska a Slovenska jsou výsledky za rok 2004 předběžné.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....



Najdete na iDNES.cz