Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V únoru bude v ČSA horko

  1:00aktualizováno  1:00
Na pražské Ruzyni bude v únoru bez ohledu na počasí poměrně horko. České aerolinie nemají podepsanou smlouvu na dodání nových letadel, stále se se zaměstnanci, a to hlavně piloty, nedohodly na růstu mezd.
Letadlo ČSA, Boeing

Letadlo ČSA, Boeing. | foto: David VotrubaiDNES.cz

V polovině měsíce navíc budou muset začít platit cestujícím za zpoždění a zrušení letu podle nových evropských pravidel.

To u ČSA bude znamenat vyplácení stovek milionů korun místo třiceti milionů loni.

Airbusy stále bez podpisu
Kvůli průtahům v dohadování se zaměstnanci navíc ČSA čelí komplikacím při nákupu nových letounů.

Na dvanáct airbusů na střední tratě si musí půjčit od bank 12,5 miliardy korun, a dokud nebudou mít smlouvu se zaměstnanci, půjčku budou muset složitě sjednávat.

"Náklady na zaměstnance jsou samozřejmě jedním z bodů, které banky při schvalování půjčky požadují," říká prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. "Zatím proto nemůžeme vypsat výběrové řízení na financování nových letadel," dodává.

Letadla Airbus mají v ČSA omladit flotilu středních tratí, těch, které jsou pro společnost životně důležité. Aerolinie přitom podle posledních informací získaly mezi čerstvými zákazníky Airbusu, jako je Aeroflot, Austrian Airlines či British Airways, jednu z nejlepších cen.

Náhrady cestujícím přijdou pěkně draho
Od 17. února navíc začnou platit pro všechny aerolinie nová pravidla pro náhrady cestujícím za zpožděné nebo zrušené lety. V případě zrušeného letu musí letecké firmy zaplatit od 7,5 do 18 tisíc korun. "To je u některých letů víc, než činí cena letenky," připomíná Tvrdík.

I když se České aerolinie snaží zlepšit přesnost svých letů a loni kvůli tomu nastartovaly skoro vojenský program pro piloty i ostatní zaměstnance na dodržování včasných odletů, loni vyplatily cestujícím na náhradách třicet milionů korun.

Aerolinie budou muset mít pro případ technických závad také více letadel na zemi jako zálohu. To se nejvíce dotkne právě leteckých firem s pár desítkami letadel, obři jako British Airways, Lufthansa nebo Air France se stovkami strojů jsou na tom lépe. Kvůli novému předpisu musí ČSA místo jednoho letadla na evropských tratích nechat na zemi letouny Boeing dva.

Piloti drží ČSA v šachu
Nové kompenzace dělají vedení ČSA těžkou hlavu i při vyjednávání o mzdách. V minulosti odbory při prosazování svých požadavků vyhrožovaly stávkou. V roce 2003 trvala stávková pohotovost v ČSA skoro devět měsíců.

"Kdyby se něco podobného stalo dnes, po čtrnácti dnech budeme mít vážné problémy," říká Tvrdík. "Jednání však dále pokračují, a proto je předčasné teď mluvit o tom, co bude za týden."

Prostředníka v jednání s piloty dělá ČVUT, které pro ČSA piloty vychovává. "Není to jednoduché vyjednávání, ale stále je důstojné, proto nechci mluvit o návrzích jednotlivých stran ani o detailech," diplomaticky říká profesor Petr Moos. "O dohodu se snaží obě strany a není daleko, řekněme, že je otázkou dnů."

O platových požadavcích pilotů jednala minulou středu i dozorčí rada. "Cíle vedení ČSA mají při jednáních jednomyslnou podporu dozorčí rady," uvedl předseda Eduard Janota. Pokud se do poloviny února vedení a piloti nedohodnou, bude se požadavky pilotů dozorčí rada zabývat znovu. S pozemními zaměstnanci se přitom aerolinky už dohodly.

ČSA mají pro piloty připraven roční více než desetiprocentní růst po dobu následujících tří let. Piloti se chtějí za stejnou dobu dostat na 70 procent průměru v alianci SkyTeam. To znamená asi 210 tisíc korun. Jejich průměrný plat je nyní přes 110 tisíc korun.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Najdete na iDNES.cz