Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V únoru bude v ČSA horko

  1:00aktualizováno  1:00
Na pražské Ruzyni bude v únoru bez ohledu na počasí poměrně horko. České aerolinie nemají podepsanou smlouvu na dodání nových letadel, stále se se zaměstnanci, a to hlavně piloty, nedohodly na růstu mezd.
Letadlo ČSA, Boeing

Letadlo ČSA, Boeing. | foto: David VotrubaiDNES.cz

V polovině měsíce navíc budou muset začít platit cestujícím za zpoždění a zrušení letu podle nových evropských pravidel.

To u ČSA bude znamenat vyplácení stovek milionů korun místo třiceti milionů loni.

Airbusy stále bez podpisu
Kvůli průtahům v dohadování se zaměstnanci navíc ČSA čelí komplikacím při nákupu nových letounů.

Na dvanáct airbusů na střední tratě si musí půjčit od bank 12,5 miliardy korun, a dokud nebudou mít smlouvu se zaměstnanci, půjčku budou muset složitě sjednávat.

"Náklady na zaměstnance jsou samozřejmě jedním z bodů, které banky při schvalování půjčky požadují," říká prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. "Zatím proto nemůžeme vypsat výběrové řízení na financování nových letadel," dodává.

Letadla Airbus mají v ČSA omladit flotilu středních tratí, těch, které jsou pro společnost životně důležité. Aerolinie přitom podle posledních informací získaly mezi čerstvými zákazníky Airbusu, jako je Aeroflot, Austrian Airlines či British Airways, jednu z nejlepších cen.

Náhrady cestujícím přijdou pěkně draho
Od 17. února navíc začnou platit pro všechny aerolinie nová pravidla pro náhrady cestujícím za zpožděné nebo zrušené lety. V případě zrušeného letu musí letecké firmy zaplatit od 7,5 do 18 tisíc korun. "To je u některých letů víc, než činí cena letenky," připomíná Tvrdík.

I když se České aerolinie snaží zlepšit přesnost svých letů a loni kvůli tomu nastartovaly skoro vojenský program pro piloty i ostatní zaměstnance na dodržování včasných odletů, loni vyplatily cestujícím na náhradách třicet milionů korun.

Aerolinie budou muset mít pro případ technických závad také více letadel na zemi jako zálohu. To se nejvíce dotkne právě leteckých firem s pár desítkami letadel, obři jako British Airways, Lufthansa nebo Air France se stovkami strojů jsou na tom lépe. Kvůli novému předpisu musí ČSA místo jednoho letadla na evropských tratích nechat na zemi letouny Boeing dva.

Piloti drží ČSA v šachu
Nové kompenzace dělají vedení ČSA těžkou hlavu i při vyjednávání o mzdách. V minulosti odbory při prosazování svých požadavků vyhrožovaly stávkou. V roce 2003 trvala stávková pohotovost v ČSA skoro devět měsíců.

"Kdyby se něco podobného stalo dnes, po čtrnácti dnech budeme mít vážné problémy," říká Tvrdík. "Jednání však dále pokračují, a proto je předčasné teď mluvit o tom, co bude za týden."

Prostředníka v jednání s piloty dělá ČVUT, které pro ČSA piloty vychovává. "Není to jednoduché vyjednávání, ale stále je důstojné, proto nechci mluvit o návrzích jednotlivých stran ani o detailech," diplomaticky říká profesor Petr Moos. "O dohodu se snaží obě strany a není daleko, řekněme, že je otázkou dnů."

O platových požadavcích pilotů jednala minulou středu i dozorčí rada. "Cíle vedení ČSA mají při jednáních jednomyslnou podporu dozorčí rady," uvedl předseda Eduard Janota. Pokud se do poloviny února vedení a piloti nedohodnou, bude se požadavky pilotů dozorčí rada zabývat znovu. S pozemními zaměstnanci se přitom aerolinky už dohodly.

ČSA mají pro piloty připraven roční více než desetiprocentní růst po dobu následujících tří let. Piloti se chtějí za stejnou dobu dostat na 70 procent průměru v alianci SkyTeam. To znamená asi 210 tisíc korun. Jejich průměrný plat je nyní přes 110 tisíc korun.

Autoři: ,



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

Najdete na iDNES.cz