Mezinárodní sraz majitelů a příznivců vozů značky Volkswagen hostilo v pátek a...

Mezinárodní sraz majitelů a příznivců vozů značky Volkswagen hostilo v pátek a v sobotu letiště Hosín u Českých Budějovic. Na setkání přijely stovky aut od nejstarších brouků, přes ceněné Transportery T1 až po dnešní moderní auta. | foto: Petr Lundák, MF DNES

V USA zatkli kvůli dieselgate prvního manažera VW, viní jej ze spiknutí

  • 126
V trestním vyšetřování emisního skandálu německé automobilky Volkswagen ve Spojených státech byl zatčen první firemní manažer, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. S odvoláním na dva informované zdroje to v pondělí napsal americký list The New York Times (NYT), potvrdily to ale i zdroje agentury Reuters. Schmidta vyšetřovatelé obvinili ze spiknutí s cílem podvodu na Spojených státech.

Schmidt byl podle zdrojů listu zatčen v sobotu na Floridě. Mluvčí detroitského úřadu americké federální prokuratury sdělil, že Schmidt se v pondělí dostaví k federálnímu soudu v Miami.

Volkswagen uvedl, že spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti, podrobnosti ohledně vyšetřování však odmítl poskytnout.

Schmidt vedl oddělení Volkswagenu pro plnění regulačních předpisů od roku 2014 do března 2015. Žaloby, které na Schmidta podaly prokuratury států New York a Massachusetts, manažera obviňují z podílu na snahách Volkswagenu zakrývat manipulace s emisemi před regulačními orgány.

Schmidt a další činitelé firmy podle žaloby od roku 2014 opakovaně zdůvodňovali vysoké reálné emise nových vozů firmy nepravdivými technickými příčinami. Až o rok později Schmidt přiznal existenci softwaru, který Volkswagenu umožňoval při testech maskovat reálné emise.

Aféra dieselgate

Dosud jediným obviněným pracovníkem Volkswagenu v USA kvůli skandálu kolem falšování emisních testů byl inženýr James Liang, který se loni přiznal ke spiknutí a nyní čeká na rozsudek.

Liang měl podle žaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku, když se jim ale nepodařilo vyvinout motor, který by zároveň splňoval požadavky zákazníků na výkon, rozhodli se vytvořit software, který při testech skrývá nadlimitní emise.

Volkswagen bude muset v rámci dohody o civilním urovnání sporů v USA důsledku skandálu zaplatit asi 16 miliard dolarů (410 miliard korun). Zdroje agentury Reuters minulý týden sdělily, že Volkswagen se v jednání s ministerstvem spravedlnosti USA blíží dohodě na urovnání trestního vyšetřování této aféry.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software, který při testování emisí umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových automobilů, z toho zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

,