Přestože dnes už koruna nemá tu sílu jakou disponovala v létě (ve středu oslabila na více než 20 Kč/USD pozn. red.), ještě stále otvírá velké možnosti etablovat se na cizích trzích.
Jedním z nich z nich jsou kdysi pro nás nedosažitelné Spojené státy. Dobře to ilustrovala česká účast na newyorském veletrhu informačních technologií Interop 2008, kterou z podpory ministerstva zahraničí se svými partnery zorganizoval generální konzulát v New Yorku.
"Amerika je i při současných potížích dobrým místem pro obchod. Informační technologie jako jeden z mála oborů zaznamenávají růst investic i v tomto roce," vysvětlil obchodní konzul v New Yorku Tomáš Hart.
"Když jsme před pár lety kupovali dolar za více než 30 korun, tak si nikdo z nás o podobných aktivitách nedovolil ani snít," řekl Pavel Lacina, ředitel chicagské pobočky vládní agentury na podporu exportu CzechTrade. Nyní, když je dolar zhruba o deset korun levnější, se podle Laciny počet českých firem v Americe rok od roku násobí.
USA preferují domácí výrobce
Jsou mezi nimi i podniky, které sem přesouvají i celou výrobou. "K mým klientům patří i jedna česká firma, která se zde rozhodla postavit velký pivovar s výtočí 300 tisíc hektolitrů. V takovém případě lze pro firmu zajistit i granty od regionálních či státních rozvojových agentur. Když vidí, že do jejich oblasti investujete kapitál, udělají pro firmy maximum,“ řekl Lacina.
"Ke kroku prorazit ve Spojených státech jsme se rozhodli tak před třemi lety,“ řekl MF DNES Radko Jelínek, obchodní ředitel firmy Sprinx Systems, podnikající v oboru software pro řízení marketingu. "Rok jsme se na celou akci připravovali a vloni jsme si založili v Los Angeles dceřinou společnost. Dnes už zde máme i své klienty."
Do Ameriky chce i česká firma Inekon Group, která vyváží například tramvaje, lokomotivy nebo investiční celky. V rozhovoru pro exportní banku to řekl generální ředitel firmy Josef Hušek.
Vzhledem k rostoucí poptávce po hromadné dopravě jsou ve Spojených státech vypisovány tendry na prostředky městské dopravy více než dříve. Ze šedesáti procent jsou ale zaměřeny pouze na domácí výrobce.
Založení firmy v Americe je dnes součástí strategie mnoha firem. "Klienti ze Spojených států jsou bohužel vůči Evropě stále hodně nedůvěřiví a v rámci své poptávky v drtivé většině oslovují jen americké partnery," vysvětlil Lacina.
Ve Státech je levněji
Samotné výroby se čeští investoři na americkém kontinentě nemusí obávat. Zatímco v České republice mzdové náklady stejně jako ceny energie nezadržitelně rostou, v Americe začíná být v tomto ohledu výroba levnější, navíc je zde spolehlivé podnikatelské prostředí s platícími zákazníky a dokonalou právní ochranou. Také nabídka finančních, pojišťovacích nebo konzultačních služeb je v USA a specificky na Manhattanu na špičkové úrovni.
A po jaké podnikatelské branži je v Americe největší poptávka? Zdejší trh zajímají biotechnologie, lékařské přístroje, IT, nikoliv však už klasický outsourcing. Úspěchy slaví i tradiční strojírenská zařízení či linky pro obalovou techniku.
Hodně měst a regionů navíc trochu vystřízlivělo z internetové horečky a snaží se přilákat zpět alespoň část výrobních aktivit, na které ale mají striktní ekologické požadavky.
Jediným problémem by se mohly pro investory za oceánem zdát už jen finanční problémy amerického bankovnictví, jež se stát snaží sanovat astronomickou sumou ve výši 700 miliard dolarů. Bohuslav Vránek ze společnosti ATX, která na newyorském veletrhu vystavovala, se ale krize nebojí.
"Já v tom žádné riziko nevidím, spíše naopak: v ekonomické krizi lidé hledají cestu, jak věci dělat jinak, lépe a to je příležitost pro nás." A situaci viděli podobně i další adepti na americký trh – outsourcingová firma SIC nebo společnost REKONix, dodavatel řešení celopodnikových informačních systémů.