Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Ústeckém kraji nevyjely tisíce autobusových spojů

  8:03aktualizováno  16:48
Lidé v Ústeckém kraji stáli v pondělí bezradně na autobusových zastávkách a obtížně zjišťovali, jak se dostanou do práce. Ráno nevyjelo přes dva tisíce autobusových spojů, které zajišťuje Dopravní podnik Ústeckého kraje. Důvodem jsou spory s krajem kvůli financím.

Věra a Antonín Novotní marně čekají na ranní spoj autobusem z obce Libouchec do Ústí nad Labem. | foto: Martin AdamecMF DNES

Dopravní podnik hrozil, že autobusy nevyjedou, protože mu Ústecký kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce. Některé obce se dnes ráno pokusily narychlo nahradit autobusy dopravního podniku jinými dopravci.

Podle dřívějších informací se Dopravní podnik chystal přerušit provoz 2133 spojů na 195 linkách. - seznam najdete zde

Na autobusovém nádraží ve stotisícovém Ústí nad Labem visí na stojanech s jízdními řády seznamy linek, které nepojedou. U nich po ránu stáli bezradní lidé, kteří si s řadou čísel nevěděli rady. Přepážka informací se otevřela až v půl osmé.

Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 milionů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. - více zde

Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné.

„Není pravda, že podniku něco dlužíme, nedlužíme ani korunu. Během dnešního dne podám trestní oznámení na představitele Dopravního podniku Ústeckého kraje,“ řekl ráno hejtman Šulc v České televizi.

„My jsme byli nuceni skončit, protože jsme nedostali za poslední tři měsíce od Ústeckého kraje uhrazenu ani korunu za zajištění veřejné služby,“ řekl v České televizi mluvčí dopravního podniku Marek Ženkl.

Ústecký hejtman s tím nesouhlasí. Kraj podle něj vyplatil společnosti DPÚK 642 milionů korun. „Podnik požaduje dalších 248 milionů, což je dohromady skoro jedna miliarda a je to nejdražší podnik v České republice,“ uvedl hejtman.

Krajský úřad k 1. květnu vypověděl DPÚK smlouvu a vypsal koncesní řízení na nového dopravce. Vyhrála ČSAD Česká Lípa, která nabídla příznivější cenu 27,57 Kč na kilometr.

Podle hejtmana by tato společnost mohla začít od středy v kraji jezdit. Musí ale převzít potřebné licence, které dopravní úřad připravil ve zkráceném řízení a
vzdát se možnosti odvolání.

Určitou naději na řešení by mohla skýtat skutečnost, že předsedou představenstva obou dopravních společností - DPÚK i ČSAD Česká Lípa - je Michal Jergl, firmy by se tedy mohly dohodnout.

Někteří starostové namítají, že za základní dopravní obslužnost je zodpovědný kraj, který podle nich neměl vypovědět DPÚK smlouvu, pokud neměl zajištěného jiného dopravce.

České dráhy už vybraly železniční tratě, na kterých posílily kapacitu některých vlaků, například přidáním vozů. Stalo se tak především na Rumbursku a Českolipsku.

„Budeme situaci monitorovat i v následujících dnech, především před víkendem. Jsme v kontaktu i s krajským úřadem,“ uvedl mluvčí drah Aleš Ondrůj.

ANKETA: Kdo za situaci podle vás může?

Jaroslav Doubrava starosta Telnice na Ústecku:
Měl by se starat krajský úřad, který nás do téhle situace dostal. Na Telnici teď nejezdí žádný ze spojů Dopravního podniku Ústeckého kraje a vše zajišťujeme svými silami. Do Chlumce, kam jezdí MHD z Ústí, vozíme obyvatele 22místným autobusem našich hasičů. Zatím nevím, zda budeme požadovat po kraji kompenzace, nevím, kde mi hlava stojí, ale za úvahu by to stálo.

Jiří Hlinka, starosta Oseka na Teplicku:
Jde o ohromný zásah do života obce. Nejvíce mi ale vadilo, že osituaci jsme téměř nebyli informováni a byli jsme odkázáni na média. jen minulý týden přišel nějaký přípis, který ani nebyl podepsán hejtmanem, ale nějakým úředníkem, který nás na možnou situaci upozorňoval. Kdo je podle mne za odstavení spojů DPÚK odpovědný? Obě strany.

Antonín Mareš, starosta Malečova na Ústecku:
Dost občanů bombarduje nás, že jsme snad za situaci odpovědní my, ale odskákat by to měl někdo jiný. Kdo? Víte už se spor táhne delší dobu, měl to vyřešit kraj a dopravce, ti jsou odpovědní. K nám teď nejede jediný autobus z dvaadvaceti. Jsme odříznuti, přitom většina lidí pracuje v Ústí. Včera jsme se to pokusili dát vědět všem, kteří autobusy jezdí i z okolních vesnic, protože na zastávkách informace o zrušení spojů nebyly. Sami občanům pomoci nemůžeme, nemáme peníze na placení dopravy ani vozidla. Lidé se většinou dohodli a do práce jeli po skupinách auty.

Josef Čerňanský, starosta Podbořan na Lounsku:
Zatím nemám informace o problémech, většinu spojů tu totiž zajišťuje Autobusová doprava Podbořany, což je soukromá společnost, která tu dost jezdí, DPÚK tady na Lounsku moc spojů nezajišťuje. Hned, jak jsme se o možných potížích dozvěděli, kontaktoval jsem Autobusovou dopravu Podbořany a ptal se jí, zda by tu mohla jezdit i více na větším počtu linek. Tvrdili, že ano, ale neuvědomili jsme si problém licencí. Ty by firma musela získat.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.