Pamětníci starých časů si museli ve čtvrtek na ruzyňském letišti připadat jako při vítání komunistických delegací. Červený koberec, moravská cimbálovka, stovky usměvavých přihlížejících a dlouhé pečlivé přípravy. Nepřilétli však soudruzi z Moskvy, ale šéfové jedné z největších aerolinek světa Emirates.
Praha má od včerejška každodenní spojení s Dubajem. "Prahu jsme si vybrali před jinými městy, protože čekáme, že linka bude rychle zisková," řekl prezident Emirates Tim Clark.
Ruzyňské letiště získalo jednoho z nejprestižnějších světových dopravců. "Čekáme ročně přes sto čtyřicet tisíc cestujících," odhadl šéf Letiště Praha a ČSA Miroslav Dvořák.
Kdo jsou EmiratesStátní dubajská letecká společnost, která je největší na Blízkém východě a jedna z největších na světě. Vznikla v roce 1985 a v současnosti létá do 103 destinací v celém světě. Za loňský rok měla čistý zisk 964 milionů dolarů. |
Zlevnění je tak velké, že Emirates jsou momentálně na svých letech z Prahy často výrazně levnější než z německého Mnichova. Například letenku na Maledivy pořídíte z Prahy za 14 461 korun, z Mnichova o devět tisíc dráž.
Právě z Bavorska přitom Češi většinou s touto společností létali, velmi často kvůli nižším cenám.
Přitom když aerolinka spustila svůj ceník z Prahy na začátku roku, lety byly většinou z české metropole dražší. Firma však odmítá, že by tak nízké ceny měla kvůli nevytíženým letadlům.
"Letadla jsou velmi dobře naplněná, k devadesáti procentům," tvrdí Clark. Levné tarify jsou podle něj dočasné a slouží jen jako reklama. Ale ani potom prý aerolinky neplánují zásadní zdražení.
Emirates budou konkurovat v Praze hlavně rostoucím Turkish Airlines, které se snaží lákat cestující z Česka také na lety s přestupem v Istanbulu dál do Asie.
"Jedno letadlo pro 278 cestujících je velké rozšíření kapacity tímto směrem, a to je na letenkách znát," říká Josef Trejbal z prodejce letenek Asiany.
Nejde zdaleka jen o cestující do Dubaje, ale hlavně o zákazníky, kteří využijí sítě návazných linek směrem dál na Východ. Z těchto destinací slibují Emirates i přivézt do Česka turisty z celého světa. "Jen na prvním letu byli cestující dvaceti národností," podotkl Clark.
Akční cesty Turkish Airlines do Indie či jihovýchodní Asie stojí prakticky stejně jako u Emirates. Lidé si tak mohou vybírat i podle toho, jak dlouho je dopravce nechá při přestupu čekat.
Lety z Prahy nemusí být plné, aby firmě vydělávaly. Podle výroční zprávy za poslední rok byla v jiných destinacích letadla Emirates loni obsazena ze zhruba 67 procent, přesto firma vydělává.
Dubajské aerolinky pojaly svůj vstup na český trh velkolepě – květnový obří večírek na Žofíně, včera galavečer se zpěvákem Michaelem Boltonem. Emirates si ale takové akce mohou dovolit: na rozdíl od svých konkurentů vykazují zisk. Jen loni to činilo 964 milionů dolarů, firma přitom odmítá, že by byla nějak dotovaná.