Vada telefonu zničila přístroj i kartu

Dušan Medlin ze Strakonic si koupil na splátky mobilní telefon, který však po měsíci používání přestal fungovat. Vada telefonu navíc způsobila zničení karty. Při reklamaci prodejce odmítl vrátit zklamanému zákazníkovi peníze s odůvodněním, že jde o splátkový prodej. Dušan Medlin od něj dostal nový telefon, u kterého se však již druhý den vyskytla stejná vada jako u prvního. Prodejce pak opět odmítl vrátit zaplacenou částku. Dušan Medlin chce vědět, zda byl postup prodejce správný.

Pro přesnou odpověď by bylo třeba znát obsah smlouvy, kterou pan Medlin s prodejcem uzavřel. Ve většině případů jsou tyto smlouvy koncipovány jako smlouvy o nájmu věci a opravňují zákazníka jako nájemce užívat určitou věc, v tomto případě mobilní telefon, za určitý poplatek (nájem). Po uplynutí dohodnuté doby vzniká nájemci právo na odkoupení věci za zbytkovou cenu a teprve poté se stává jejím vlastníkem. Nejde tedy o vztah prodávající - kupující, kdy zákazník za stanovených podmínek může od kupní smlouvy odstoupit a žádat vrácení peněz. Při nájemní smlouvě má nájemce právo na to, aby mohl věc řádně užívat k účelu, ke kterému je určena. Pokud bude chtít od nájemní smlouvy odstoupit, nevzniká mu právo na vrácení částky (nájmu), kterou zaplatil.

Občanský zákoník, § 663: Nájemní smlouvou pronajímatel přenechává za úplatu nájemci věc, aby ji dočasně (ve sjednané době) užíval nebo z ní bral i užitky.

Občanský zákoník, § 671, odst. 1: Nájemce je povinen platit nájemné podle smlouvy, jinak nájemné obvyklé v době uzavření smlouvy s přihlédnutím k hodnotě pronajaté věci a způsobu jejího užívání.