Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vadné pneumatiky mohou přijít na miliardy

  14:31aktualizováno  14:31
Kolik stojí automobilová nehoda? Tu, při níž v květnu 2000 zahynuli na Floridě dva členové rodiny Herrerovy a další tři byli zraněni, vyčíslili právní zástupci postižených na rovnou miliardu dolarů, tedy asi 40 miliard korun. Právě tolik má Herrerovým zaplatit výrobce pneumatik Firestone, jenž je podle žalujících advokátů za nehodu zodpovědný. Jde o jeden z asi dvou set soudních sporů proti největšímu japonskému výrobci pneumatik Bridgestone/Firestone.
Roztržená pneumatika Firestone

Roztržená pneumatika Firestone - Havarovaný vůz Ford Explorer s roztrženými pneumatikami Firestone na archivním snímku z 9. srpna 2000. Výrobce pneumatik Firestone, který je divizí společnosti Bridgestone, nebude již dodávat pneumatiky automobilce Ford a ukončil tak téměř stoletou spolupráci. | foto: ČTK/AP

Americké federální úřady dávají vady pneumatik Firestone do souvislosti s více než 170 smrtelných dopravních nehod. O toto tvrzení se opírají i žaloby. Výrobce se však dožaduje důkladného prošetření celé záležitosti. Většina pneumatik, které se ukázaly jako defektní, byla totiž namontována na vozech Ford Explorer. Přitom značku Bridgestone/Firestone jinak běžně používá řada jiných automobilek.

"Bereme velmi vážně jakoukoli nehodu, při níž se objeví naše pneumatiky. Ale nehody se stávají z mnoha různých příčin. Co se přesně stalo zde bude předmětem soudního jednání," prohlásil mluvčí výrobce Jill Bratina.

Defekty přervaly stoletou spolupráci
Největší japonský výrobce pneumatik Bridgestone ukončil v květnu 2001 téměř po sto letech dodávky pro Ford, protože americká automobilka odmítla spolu s ním studovat příčiny tragických automobilových nehod.

Pneumatikáři viní automobilku z toho, že odmítá uznat vady svého vozu Ford Explorer a chce vinu za nejméně 174 smrtelných nehod svést výhradně na nedostatky pneumatik.

Na to reagoval předseda Fordu William Clay Ford, prapravnuk zakladatelů firem Ford a Firestone, prohlášením, že ztratil důvěru ve schopnost Firestone zajistit bezpečnost zákazníků Fordu. Automobilka vzápětí oznámila, že stáhne třináct milionů kusů pneumatik, které mu dříve dodala divize Firestone. Tolik plášťů obuje tři a čtvrt milionu osobních fordů.

Výměna třinácti milionů kusů pneumatik Firestone Wilderness AT připraví firmu o 2,1 miliardy dolarů. Donutí ji také dočasně uzavřít dvě továrny a neblaze se podepíše na hospodářském výsledku druhého čtvrtletí. Zisk připadající na jednu akcii bude pravděpodobně o 35 centů nižší.

Válka trvá dlouho, bitvy jsou stále tvrdší
Vztahy mezi oběma koncerny se začaly komplikovat už loni v srpnu, kdy musela americká pobočka Bridgestonu Firestone stáhnout 6,5 milionu pneumatik poté, co podle amerických úřadů způsobily několik desítek úmrtí na silnicích.

Většina pneumatik byla namontována na Ford Explorer. Ford i Bridgestone se následně začaly obviňovat ze zodpovědnosti za způsobené závady a škody.

"Obchodní vztahy jsou stejně jako ty osobní postaveny na důvěře a vzájemném respektu. Došli jsme k rozhodnutí, že nemůžeme Fordu dále dodávat naše pneumatiky, protože základy našeho vztahu byly vážně poškozeny," řekl předseda představenstva Firestonu John Lampe. Podle něj odhalila podniková analýza "vážné obavy o bezpečnosti" Fordu Explorer.

Lampe dále uvedl, že Ford odmítal výsledky takovýchto analýz vzít na vědomí a trval na tom, že úmrtí a nehody způsobily vadné pneumatiky, které se při vysokých rychlostech rozpadávaly. Americké úřady spojují tyto závady se 174 úmrtími a sedmi stovkami raněných.

Po finanční stránce by však poslední události neměly producenta pneumatik výrazněji poškodit. "Kdyby Bridgestone neprodal Fordu už žádný výrobek, snížilo by to naše celkové tržby asi o dvě procenta," prohlásil prezident Bridgestonu Shigeo Watanabe.

Spolupráce obou společností začala už v roce 1906, kdy Henry Ford objednal od Harveye Firestonea osm tisíc pneumatik pro model Ford T. Později se oba muži dokonce stali příbuznými, když se jejich vnuk a vnučka - Wiliam Clay Ford a Martha Parke Firestoneová - zasnoubili a v roce 1948 měli svatbu. Současný předseda představenstva Fordu William Clay Ford Jr. je jejich potomkem.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.