Roztržená pneumatika Firestone

Roztržená pneumatika Firestone - Havarovaný vůz Ford Explorer s roztrženými pneumatikami Firestone na archivním snímku z 9. srpna 2000. Výrobce pneumatik Firestone, který je divizí společnosti Bridgestone, nebude již dodávat pneumatiky automobilce Ford a ukončil tak téměř stoletou spolupráci. | foto: ČTK/AP

Vadné pneumatiky mohou přijít na miliardy

Kolik stojí automobilová nehoda? Tu, při níž v květnu 2000 zahynuli na Floridě dva členové rodiny Herrerovy a další tři byli zraněni, vyčíslili právní zástupci postižených na rovnou miliardu dolarů, tedy asi 40 miliard korun. Právě tolik má Herrerovým zaplatit výrobce pneumatik Firestone, jenž je podle žalujících advokátů za nehodu zodpovědný. Jde o jeden z asi dvou set soudních sporů proti největšímu japonskému výrobci pneumatik Bridgestone/Firestone.

Americké federální úřady dávají vady pneumatik Firestone do souvislosti s více než 170 smrtelných dopravních nehod. O toto tvrzení se opírají i žaloby. Výrobce se však dožaduje důkladného prošetření celé záležitosti. Většina pneumatik, které se ukázaly jako defektní, byla totiž namontována na vozech Ford Explorer. Přitom značku Bridgestone/Firestone jinak běžně používá řada jiných automobilek.

"Bereme velmi vážně jakoukoli nehodu, při níž se objeví naše pneumatiky. Ale nehody se stávají z mnoha různých příčin. Co se přesně stalo zde bude předmětem soudního jednání," prohlásil mluvčí výrobce Jill Bratina.

Defekty přervaly stoletou spolupráci
Největší japonský výrobce pneumatik Bridgestone ukončil v květnu 2001 téměř po sto letech dodávky pro Ford, protože americká automobilka odmítla spolu s ním studovat příčiny tragických automobilových nehod.

Pneumatikáři viní automobilku z toho, že odmítá uznat vady svého vozu Ford Explorer a chce vinu za nejméně 174 smrtelných nehod svést výhradně na nedostatky pneumatik.

Na to reagoval předseda Fordu William Clay Ford, prapravnuk zakladatelů firem Ford a Firestone, prohlášením, že ztratil důvěru ve schopnost Firestone zajistit bezpečnost zákazníků Fordu. Automobilka vzápětí oznámila, že stáhne třináct milionů kusů pneumatik, které mu dříve dodala divize Firestone. Tolik plášťů obuje tři a čtvrt milionu osobních fordů.

Výměna třinácti milionů kusů pneumatik Firestone Wilderness AT připraví firmu o 2,1 miliardy dolarů. Donutí ji také dočasně uzavřít dvě továrny a neblaze se podepíše na hospodářském výsledku druhého čtvrtletí. Zisk připadající na jednu akcii bude pravděpodobně o 35 centů nižší.

Válka trvá dlouho, bitvy jsou stále tvrdší
Vztahy mezi oběma koncerny se začaly komplikovat už loni v srpnu, kdy musela americká pobočka Bridgestonu Firestone stáhnout 6,5 milionu pneumatik poté, co podle amerických úřadů způsobily několik desítek úmrtí na silnicích.

Většina pneumatik byla namontována na Ford Explorer. Ford i Bridgestone se následně začaly obviňovat ze zodpovědnosti za způsobené závady a škody.

"Obchodní vztahy jsou stejně jako ty osobní postaveny na důvěře a vzájemném respektu. Došli jsme k rozhodnutí, že nemůžeme Fordu dále dodávat naše pneumatiky, protože základy našeho vztahu byly vážně poškozeny," řekl předseda představenstva Firestonu John Lampe. Podle něj odhalila podniková analýza "vážné obavy o bezpečnosti" Fordu Explorer.

Lampe dále uvedl, že Ford odmítal výsledky takovýchto analýz vzít na vědomí a trval na tom, že úmrtí a nehody způsobily vadné pneumatiky, které se při vysokých rychlostech rozpadávaly. Americké úřady spojují tyto závady se 174 úmrtími a sedmi stovkami raněných.

Po finanční stránce by však poslední události neměly producenta pneumatik výrazněji poškodit. "Kdyby Bridgestone neprodal Fordu už žádný výrobek, snížilo by to naše celkové tržby asi o dvě procenta," prohlásil prezident Bridgestonu Shigeo Watanabe.

Spolupráce obou společností začala už v roce 1906, kdy Henry Ford objednal od Harveye Firestonea osm tisíc pneumatik pro model Ford T. Později se oba muži dokonce stali příbuznými, když se jejich vnuk a vnučka - Wiliam Clay Ford a Martha Parke Firestoneová - zasnoubili a v roce 1948 měli svatbu. Současný předseda představenstva Fordu William Clay Ford Jr. je jejich potomkem.

,