Americké federální úřady dávají vady pneumatik Firestone do souvislosti s více než 170 smrtelných dopravních nehod. O toto tvrzení se opírají i žaloby. Výrobce se však dožaduje důkladného prošetření celé záležitosti. Většina pneumatik, které se ukázaly jako defektní, byla totiž namontována na vozech Ford Explorer. Přitom značku Bridgestone/Firestone jinak běžně používá řada jiných automobilek.
"Bereme velmi vážně jakoukoli nehodu, při níž se objeví naše pneumatiky. Ale nehody se stávají z mnoha různých příčin. Co se přesně stalo zde bude předmětem soudního jednání," prohlásil mluvčí výrobce Jill Bratina.
Defekty přervaly stoletou spolupráci
Největší japonský výrobce pneumatik Bridgestone ukončil v květnu 2001 téměř po sto letech dodávky pro Ford, protože americká automobilka odmítla spolu s ním studovat příčiny tragických automobilových nehod.
Pneumatikáři viní automobilku z toho, že odmítá uznat vady svého vozu Ford Explorer a chce vinu za nejméně 174 smrtelných nehod svést výhradně na nedostatky pneumatik.
Na to reagoval předseda Fordu William Clay Ford, prapravnuk zakladatelů firem Ford a Firestone, prohlášením, že ztratil důvěru ve schopnost Firestone zajistit bezpečnost zákazníků Fordu. Automobilka vzápětí oznámila, že stáhne třináct milionů kusů pneumatik, které mu dříve dodala divize Firestone. Tolik plášťů obuje tři a čtvrt milionu osobních fordů.
Výměna třinácti milionů kusů pneumatik Firestone Wilderness AT připraví firmu o 2,1 miliardy dolarů. Donutí ji také dočasně uzavřít dvě továrny a neblaze se podepíše na hospodářském výsledku druhého čtvrtletí. Zisk připadající na jednu akcii bude pravděpodobně o 35 centů nižší.
Válka trvá dlouho, bitvy jsou stále tvrdší
Vztahy mezi oběma koncerny se začaly komplikovat už loni v srpnu, kdy musela americká pobočka Bridgestonu Firestone stáhnout 6,5 milionu pneumatik poté, co podle amerických úřadů způsobily několik desítek úmrtí na silnicích.
Většina pneumatik byla namontována na Ford Explorer. Ford i Bridgestone se následně začaly obviňovat ze zodpovědnosti za způsobené závady a škody.
"Obchodní vztahy jsou stejně jako ty osobní postaveny na důvěře a vzájemném respektu. Došli jsme k rozhodnutí, že nemůžeme Fordu dále dodávat naše pneumatiky, protože základy našeho vztahu byly vážně poškozeny," řekl předseda představenstva Firestonu John Lampe. Podle něj odhalila podniková analýza "vážné obavy o bezpečnosti" Fordu Explorer.
Lampe dále uvedl, že Ford odmítal výsledky takovýchto analýz vzít na vědomí a trval na tom, že úmrtí a nehody způsobily vadné pneumatiky, které se při vysokých rychlostech rozpadávaly. Americké úřady spojují tyto závady se 174 úmrtími a sedmi stovkami raněných.
Po finanční stránce by však poslední události neměly producenta pneumatik výrazněji poškodit. "Kdyby Bridgestone neprodal Fordu už žádný výrobek, snížilo by to naše celkové tržby asi o dvě procenta," prohlásil prezident Bridgestonu Shigeo Watanabe.
Spolupráce obou společností začala už v roce 1906, kdy Henry Ford objednal od Harveye Firestonea osm tisíc pneumatik pro model Ford T. Později se oba muži dokonce stali příbuznými, když se jejich vnuk a vnučka - Wiliam Clay Ford a Martha Parke Firestoneová - zasnoubili a v roce 1948 měli svatbu. Současný předseda představenstva Fordu William Clay Ford Jr. je jejich potomkem.