Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Vadné výhybky brzdí českou železnici, vlaky se po nich plouží desítkou

  • 52
Dopravu na české železnici začíná čím dál více komplikovat odhalená závada v kolejnicích ve výhybkách, které přitom stavaři měnili teprve loni. Problém je už v osmi stanicích.

Poté, co v pátek našla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) závady ve výhybkách v Horažďovicích na trati z Plzně do Českých Budějovic, kontroly našly vadné díly i jinde. Kvůli tomu nabírají vlaky velká zpoždění zatím hlavně na Plzeňsku.

Celkem se problém týká už osmi stanic, jde o Plzeň hl.n., Strakonice, Olomouc hl.n., Choťovice, Ševětín, Dynín, Hrušovany u Brna, Modřice. SŽDC postupně vydává pokyn, aby vlaky jezdily přes výhybky v těchto stanicích pomaleji.

Například na klíčovém železničním uzlu v Olomouci mohou vlaky jezdit nově přes problematické výhybky jen desítkou.

SŽDC našla vady na výhybkách v pátek v Horažďovicích (více čtěte zde). Jde o problém s jazyky výhybek, ve které se našly trhliny. Výhybky byly postaveny tak, že neumožňovaly další průjezd vlaků stanicí, a tak zde provoz zcela zastavily. Teprve ve středu se podařilo část stanice zprovoznit výhybkami s náhradními jazyky, aby vlaky mohly jezdit stanicí alespoň desetikilometrovou rychlostí.

Ta už od úterý platí ve velké části plzeňského železničního uzlu, včetně hlavního směru na Prahu. Vlaky zde tak nabírají až půlhodinová zpoždění.

Problémy měli i Němci

„SŽDC s ohledem na problém s výhybkami v Horažďovicích okamžitě zareagovala a v pátek byl vydán pokyn ke kontrole všech výhybek, které byly vyrobeny z totožné tavby. Jedná se o preventivní opatření na zajištění maximální bezpečnosti provozu,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Jazyky do výhybek, podobně jako i kolejnice pro českou železnici vyrábí Třinecké železárny, výhybky pak společnost DT-výhybkárna. Obě mají na tyto komponenty prakticky monopol, nikdo jiný nemá pro provoz na české železnici schválení. V problémové tavbě bylo celkem 160 jazyků, 50 z nich je dosud na skladě.

„Vzhledem k probíhajícímu reklamačnímu šetření se nemůžeme v tuto chvíli k situaci podrobněji vyjadřovat. Na řešení úzce spolupracujeme s vedením SŽDC a dalšími zainteresovanými stranami. Máme za to, že se jedná o povrchovou vadu, nikoliv o vadu nebezpečnou, ohrožující provoz. Tento náš pohled je nutné experimentálně ověřit,“ řekl Marek Smolka, generální ředitel firmy DT - výhybkárna a strojírna. „Momentálně probíhá detailní šetření - materiálové posouzení vad a jejich okolí ve dvou nezávislých zkušebnách. Na základě analýz provedených ve zrychleném režimu pak bude rozhodnuto o dalším postupu,“ řekla mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková.

Podobné problémy s vadnými díly a ve větším rozsahu mívají i zahraniční železnice. Například v Německu v roce 2008 museli vyměnit deset tisíc vadných betonových pražců na trati mezi Berlínem a Hamburkem, vlaky tehdy jezdily odklonem.