Vadu lze reklamovat kdykoli během záruční doby

-
Pavel Matějka z Pardubic si v sezonním výprodeji koupil boty. Když je asi po čtyřech měsících začal nosit, během několika dnů se rozlepily. V prodejně jeho reklamaci zamítli s tím, že záruční doba sice ještě neuplynula, ale pan Matějka má boty již dlouho a vadu nereklamoval bez zbytečného odkladu. Pavel Matějka chtěl vědět, co znamená "reklamace bez zbytečného odkladu" a jaké jsou důsledky toho, když zákazník vadu reklamuje později.

Cílem ustanovení Občanského zákoníku, podle kterého musí zákazník vadu reklamovat u prodejce bez zbytečného odkladu, je zabránit tomu, aby se vada, která je v prvopočátku snadno opravitelná, dalším používáním věci nezhoršovala, a tím se stala neopravitelnou. Časový úsek "bez zbytečného odkladu" se tedy vztahuje k okamžiku zjištění vady, a nikoli k okamžiku zakoupení výrobku. Pokud zákazník tuto lhůtu nedodrží, nemá to v žádném případě za následek zánik záruční doby a jeho spotřebitelských práv. Podstatné je, aby spotřebitel vadu reklamoval v záruční době.

Občanský zákoník, §599:

1) Vady musí kupující uplatnit u prodávajícího bez zbytečného odkladu. Práva z odpovědnosti za vady se může kupující domáhat u soudu, jen jestliže vady vytkl nejpozději do šesti měsíců, jde-li o vady krmiv, do tří týdnů, a jde-li o vady zvířat, do šesti týdnů po převzetí věci.

2) Právo na náhradu nutných nákladů může kupující uplatnit u soudu, jen jestliže náklady prodávajícímu oznámí ve lhůtě uvedené v odstavci 1.