Vagonka ve Studénce končí

  • 40
Po více než sto letech skončí letos ve Studénce výroba nákladních vozů. Američtí vlastníci podniku Thrall Vagonka oficiálně potvrdili, že přesouvají veškerou produkci vagonů do Rumunska a v České republice jako vagonáři definitivně končí.

V továrně, která je v desetitisícové Studénce jediným větším zaměstnavatelem, tak do léta ztratí práci na 450 lidí, od manažerů vagonářské divize až po dělníky. V chodu zůstane jen jediný provoz - kovárna s 370 pracovníky.

Před dvěma lety, když Vagonku kupovala americká společnost Thrall, živil podnik skoro dva tisíce lidí. Ze Studénky se tehdy vyčlenila výroba osobních vozů, kterou Američané odmítli s Vagonkou převzít.

Ta dnes pokračuje v Ostravě se třemi stovkami zaměstnanců jako jedna z dceřiných firem holdingu ČKD a prosperuje: rostou jí tržby, vydělává.

Pro většinu lidí ve Studénce není konec vagonářské výroby ve městě překvapením.

"Čekali jsme to už asi měsíc, bylo nám jasné, že další zakázky nebudou," říká svářeč Ivo Herman, jeden z těch, kterého čeká výpověď. Dopad na sociální situaci ve městě, kde je už dnes sedmnáct procent lidí bez práce, bude ale tvrdý.

"Pro město je to zlé. Na Vagonce je závislé celé město i okolí, propouštění bude mít dominový efekt - dopadne na služby, na majitele bytů, na  obchodníky," předpovídá starosta Studénky Lubomír Šobich.

Odbory ve Vagonce jsou sice od pátku, kdy proskočily první zvěsti o chystaném propouštění, ve stávkové pohotovosti. Na zavření vagonářského provozu ale odboráři nic nezmění.

"Možná uspořádáme demonstraci, o jiných formách protestu neuvažujeme. Jediné, co můžeme dělat, je dohlédnout na podpůrný program, který propuštěným lidem usnadní situaci," řekl odborový předák Vagonky Miroslav Holinka.

Zaměstnanci, kteří se dohodnou s firmou na dobrovolném ukončení pracovního poměru, mohou dostat kromě dvou měsíčních platů navíc ještě zvláštní odstupné v podobě šestiměsíční mzdy.