V den svatého Valentýna vyřídí zaměstnanci e-shopu Florea.cz kolem 3 500 objednávek.
I podle Stanislava Dvořáka mladšího, spolumajitele zahradnictví Dvořák a syn v Teplicích, se tržby na svatého Valentýna zvýší až trojnásobně. Stejně důležité jsou podle něho i Mezinárodní den žen a Den matek.
„Na Valentýna samozřejmě převládá červená barva a květinou číslo jedna je růže nebo tulipán. Na MDŽ se prodávají spíše menší kytice, ale ve větších počtech na jednoho zákazníka. Jde převážně o tulipány a narcisy. Na Den matek se pak prodávají velké pugéty nejrůznějších druhů,“ popisuje Dvořák. Za květiny podle něho lidé utratí v průměru kolem 300 korun.
Ceny se však mohou lišit podle geografické polohy. E-shop Florea zaznamenává objednávky v hodnotě 800 až 1 000 korun. Praha je však podle Hemerleho nad průměrem, naopak lidé z venkova stojí o cenově nižší produkty.
Stálice na trhu
Symbolem svátku svatého Valentýna jsou růže. Jejich nabídku se proto prodejci snaží zpestřit prostřednictvím speciálních druhů a modifikací. Trendové jsou podle tajemníka Svazu květinářů a floristů ČR Tomáše Svobody například takzvané nostalgické růže, které mají anglický typ květu a výraznou vůni.
„U nás vedou jednoznačně. Poslední dva roky jsou hitem kytice sta růží. Populární jsou také například krabičky ve tvaru srdce naplněné růžemi či nevšední varianty jako modré a čokoládové růže či 90 centimetrů dlouhé růže z Afriky,“ podotýká Hemerle.
Tucet růží vyjde podle druhu přibližně na 1 000 až 3 000 korun. Kvůli zvýšenému zájmu o červené růže roste totiž jejich cena. „Zvyšuje se o sto, někdy až o tři sta procent. Záleží na dostupnosti. A po Valentýnu se ceny ještě nějakou dobu drží nahoře,“ dodává Hemerle.
Květiny dovážejí prodejci nejvíce z Nizozemska. „To je jednoznačně hlavním evropským producentem a distributorem květin. Velká část květin se v Nizozemsku pěstuje, ale další se importují z Afriky, Jižní Ameriky nebo z Asie a ty se pak dále prodávají,“ vysvětluje Dvořák.
Jeho zahradnictví nabízí květiny dovezené i z Itálie, které odkupuje přímo od pěstitelů. „Je čím dál častější, že i české velkoobchody spolupracují přímo s pěstiteli. Zejména s lidmi z Jižní Ameriky, jako je Kolumbie a Ekvádor, od kterých odebírají především růže a karafiáty.
Podle statistik největšího aukčního trhu s řezanými květinami na světě Royal FloraHolland se právě Ekvádor umístil v roce 2016 na desáté příčce vývozu květin do Nizozemska s podílem 1,3 procenta. Na první příčce skončila Keňa se 44,5 procenty, s 22,5 procenty Etiopie a na třetím místě Izrael s 7,9 procenta. Největší odběratelem květin z Nizozemska je Německo, do kterého v roce 2016 odcestovaly květiny za více než 4,5 miliardy korun. Česká republika se v tomto žebříčku umístila na třináctém místě s podílem 1,5 procenta.
Trh s květinami podle průzkumu stále roste. Aktuální roční spotřeba se v České republice pohybuje v průměru kolem 1 100 korun na osobu. „Ve většině zemí západní Evropy je však běžná spotřeba na obyvatele až pětinásobně vyšší než v Česku,“ tvrdí Tomáš Svoboda.
Zásluhu za rostoucí květinový trh mají podle Hemerleho především velké řetězce. „Svým prodejem květin u pokladen udělaly z těchto produktů dostupnou a běžnou součást nákupu,“ vysvětluje.
Na pěstitele květin v Česka člověk narazí jen těžko. „Jsou zde však snahy o oživení tohoto odvětví sezonním pěstováním zahradních druhů, takzvaných lučních květin. Zákazníci na ně reagují velmi pozitivně, protože je to něco méně tradičního a neokoukaného,“ říká Svoboda.