Válka o vodu: z kohoutku, či balená?

  8:10aktualizováno  8:10
Český spotřebitel se ocitl uprostřed bitvy dvou skupin obchodníků s vodou. Zatímco jedna touží po tom, aby měl člověk naplno roztočené kohoutky, druhá chce, aby nosil ze supermarketů kartony balených minerálek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vodárenské společnosti v Česku zahájily nedávno kampaň za vyšší spotřebu vody z kohoutku v restauracích. Výrobci minerálek kontrují reklamou, která zpochybňuje kvalitu kohoutkové vody a vyzvedává přednosti té balené. Na souboj upozornily Lidové noviny.

Oběma skupinám jde pochopitelně o zisk. A na spotřebiteli je, aby se rozhodl.

Proti dodavatelům kohoutkové vody stojí Svaz minerálních vod, který mimo jiné sdružuje třináct výrobců minerálních vod. V médiích zveřejnil inzeráty, na kterých v deseti bodech vypočítává reklama výhody balené vody a upozorňuje na údajné nedostatky vody z kohoutku.

"Kvalitu (balené vody – pozn. red.) neovlivňuje lokální vodovod neznámého stavu. Ze zastaralých vodovodů se mohou do vody uvolňovat nebezpečné látky, například olovo, vinylchlorid, hliník a některé organické látky," píše se v inzerci.

"Chceme upozornit na unikátnost českých minerálních a pramenitých vod a jejich nezaměnitelnost s jinými produkty. Tyto vody mají zcela konkrétní výhody a jsou tak prospěšné pro zdraví," uvedla předsedkyně svazu Jana Ježková.

Spotřebitel tápe

Odpůrci vody z kohoutku také říkají, že povrchová voda, která se pak po úpravě ve vodovodu objeví, může obsahovat zbytky hormonů či léčiv. Pro zastánce "kohoutkové" to není argument. "Nemáme povinnost sledovat ve vodě zbytky hormonů a léčiv. Pokud by to byl závažný problém, určitě by Světová zdravotnická organizace iniciovala povinné testy těchto látek," řekla Lenka Kozlová ze Středočeských vodáren.

Tato firma nedávno přišla s projektem Kohoutkovou, prosím! Ten má propagovat vodu z vodovodu v restauracích. "Každá restaurace, která se do projektu zapojí, obdrží i certifikát s aktuálním rozborem vody," řekla Kozlová. Jednou z hlavních výhod vody z kohoutky je její výrazně nižší cena. Za litr vody z kohoutku zaplatí odběratel pouze několik haléřů. Běžná balená voda stojí mnohonásobně víc.

Spotřebiteli, který se ve dvou protichůdných kampaních nedokáže zorientovat, nepomůže ani vyjádření Alexandra Skácela ze Zdravotního ústavu Ostrava: "Voda v kohoutcích je podrobena vždycky nějakému systému kontroly. U balených vod záleží, odkud jsou. Působí světlo i teplo, záleží na skladování."

Když nedávno provedl zdravotní ústav studii o kvalitě vody, z 99,9 procenta vodovodů ve městech s více než 5 tisíci obyvateli tekla zcela nezávadná voda. V městech a vesnicích pod 5 tisíc lidí to bylo 99,1 procenta.

Jakou vodu pít

Argumenty výrobců balené vody
– má jasné složení, které je uváděno na etiketě
– lze ji pít hned, není třeba ji před konzumací "odtočit" a nechat "odstát"
– není upravovaná žádnými chemikáliemi
– platí se pouze za skutečnou spotřebu, nikoliv za úniky vody způsobené nekvalitním potrubím

Argumenty vodáren
– voda z kohoutku je vždy čerstvá, nehrozí u ní, jako u balené vody, že by někde několik týdnů ležela
– výrazně nižší cena: za litr vody z kohoutku zaplatí odběratel několik haléřů
– rozbory potvrzují, že kvalita je srovnatelná s kvalitou běžně prodávaných balených stolních vod, a je tedy ze zdravotního hlediska zcela nezávadná

Zdroj: Svaz minerálních vod a Středočeské vodárny

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dražba kladenské Poldi se neuskuteční, žádný zájemce nesložil jistotu

Kladno, 12.04.2018, POLDI Kladno, FOTO MAFRA  DAN MATERNA

Dražba zkrachovalé kladenské společnosti Poldi se dnes neuskuteční, žádný zájemce nesložil jistotu 90 milionů korun,...

Dnešní pracující se upínají k dětem, na státní důchod moc nespoléhají

seniorka, placení

Takzvaná sendvičová generace to nebude mít lehké. Tito lidé se musejí postarat nejen o své děti, ale i o stárnoucí...

Najdete na iDNES.cz