Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Válka o vodu: z kohoutku, či balená?

  • 266
Český spotřebitel se ocitl uprostřed bitvy dvou skupin obchodníků s vodou. Zatímco jedna touží po tom, aby měl člověk naplno roztočené kohoutky, druhá chce, aby nosil ze supermarketů kartony balených minerálek.

Vodárenské společnosti v Česku zahájily nedávno kampaň za vyšší spotřebu vody z kohoutku v restauracích. Výrobci minerálek kontrují reklamou, která zpochybňuje kvalitu kohoutkové vody a vyzvedává přednosti té balené. Na souboj upozornily Lidové noviny.

Oběma skupinám jde pochopitelně o zisk. A na spotřebiteli je, aby se rozhodl.

Proti dodavatelům kohoutkové vody stojí Svaz minerálních vod, který mimo jiné sdružuje třináct výrobců minerálních vod. V médiích zveřejnil inzeráty, na kterých v deseti bodech vypočítává reklama výhody balené vody a upozorňuje na údajné nedostatky vody z kohoutku.

"Kvalitu (balené vody – pozn. red.) neovlivňuje lokální vodovod neznámého stavu. Ze zastaralých vodovodů se mohou do vody uvolňovat nebezpečné látky, například olovo, vinylchlorid, hliník a některé organické látky," píše se v inzerci.

"Chceme upozornit na unikátnost českých minerálních a pramenitých vod a jejich nezaměnitelnost s jinými produkty. Tyto vody mají zcela konkrétní výhody a jsou tak prospěšné pro zdraví," uvedla předsedkyně svazu Jana Ježková.

Spotřebitel tápe

Odpůrci vody z kohoutku také říkají, že povrchová voda, která se pak po úpravě ve vodovodu objeví, může obsahovat zbytky hormonů či léčiv. Pro zastánce "kohoutkové" to není argument. "Nemáme povinnost sledovat ve vodě zbytky hormonů a léčiv. Pokud by to byl závažný problém, určitě by Světová zdravotnická organizace iniciovala povinné testy těchto látek," řekla Lenka Kozlová ze Středočeských vodáren.

Tato firma nedávno přišla s projektem Kohoutkovou, prosím! Ten má propagovat vodu z vodovodu v restauracích. "Každá restaurace, která se do projektu zapojí, obdrží i certifikát s aktuálním rozborem vody," řekla Kozlová. Jednou z hlavních výhod vody z kohoutky je její výrazně nižší cena. Za litr vody z kohoutku zaplatí odběratel pouze několik haléřů. Běžná balená voda stojí mnohonásobně víc.

Spotřebiteli, který se ve dvou protichůdných kampaních nedokáže zorientovat, nepomůže ani vyjádření Alexandra Skácela ze Zdravotního ústavu Ostrava: "Voda v kohoutcích je podrobena vždycky nějakému systému kontroly. U balených vod záleží, odkud jsou. Působí světlo i teplo, záleží na skladování."

Když nedávno provedl zdravotní ústav studii o kvalitě vody, z 99,9 procenta vodovodů ve městech s více než 5 tisíci obyvateli tekla zcela nezávadná voda. V městech a vesnicích pod 5 tisíc lidí to bylo 99,1 procenta.

Jakou vodu pít

Argumenty výrobců balené vody
– má jasné složení, které je uváděno na etiketě
– lze ji pít hned, není třeba ji před konzumací "odtočit" a nechat "odstát"
– není upravovaná žádnými chemikáliemi
– platí se pouze za skutečnou spotřebu, nikoliv za úniky vody způsobené nekvalitním potrubím

Argumenty vodáren
– voda z kohoutku je vždy čerstvá, nehrozí u ní, jako u balené vody, že by někde několik týdnů ležela
– výrazně nižší cena: za litr vody z kohoutku zaplatí odběratel několik haléřů
– rozbory potvrzují, že kvalita je srovnatelná s kvalitou běžně prodávaných balených stolních vod, a je tedy ze zdravotního hlediska zcela nezávadná

Zdroj: Svaz minerálních vod a Středočeské vodárny