Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Války a akciové trhy: pád, pak růst

  0:01aktualizováno  0:01
Když se čeká válka, trhy s akciemi oslabují. S pokračujícími boji však mají tendenci se vzpamatovat a většinou začnou podle amerického deníku Wall Street Journal silně posilovat. Investoři a analytici si už totiž několik týdnů lámou hlavu, jak možná invaze do Iráku zasáhne americké, a tím i světové trhy. Snaží se proto vypozorovat historické trendy a přijít na to, zda trhy čeká podobný osud i tentokrát.

Zmiňovaný pád a pak růst akciových trhů proběhl během druhé světové války, po níž se Spojené státy ubránily recesi. Po začátku korejské války v roce 1952 akcie klesly o 12 procent. S postupem vojsk generála MacArthura se vzchopily i akcie a narostly o 18 procent.

Akciové oživení počátkem 90. letech zase nese jméno po generálu Schwarzkopfovi, který vedl americkou invazi v Perském zálivu. Výjimkou byla válka ve Vietnamu, kdy akcie klesly podle Wall Street Journal o 30 procent.

Také první měsíc letošního roku byl k lidem, kteří mají své úspory v akciích, krutý. Analytici se obávají, že tentokrát za tím ovšem není zdaleka jen Saddám Husajn. Zda se trend obrátí, proto není vůbec jisté.

Začínají se totiž objevovat náznaky mnohem hlubších a dlouhodobějších problémů a analytici, kteří dosud obhajovali optimistické vyhlídky, začínají propadat skepsi. K varovným signálům patří podle Wall Street Journal nižší objem obchodování, tok peněz z akciových otevřených investičních fondů a výraznější obchody krátkodobých spekulantů.

Velcí investoři se totiž začali stahovat z trhů ještě předtím, než se Irák stal tématem číslo jedna. A jejich váhavost představuje jeden ze základních problémů, které drží trh dole. "Lidé, kteří kupují dlouhodobě, tady prostě nejsou," říká Paul Desmond, prezident agentury Lowry's report zabývající se průzkumem trhu z Floridy.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.