Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Investice do vína vynášejí, tuzemské lahve se k tomu však příliš nehodí

  19:04aktualizováno  19:04
Investice do vína se může zhodnotit i více než o 10 procent ročně. Je ale potřeba to umět. O úskalí nákupu vína se přesvědčily stovky českých podnikatelů, sportovců a celebrit. Kolem roku 2000 nakoupili v dobré víře investiční vína z Francie formou en primeur. Tedy dopředu za lepší cenu, ale s rizikem, že víno zatím kvasí v sudu a jeho skutečná kvalita se teprve ukáže.

Sklepení vinařského komplexu v Bzenecké Doubravě na Hodonínsku. | foto: Vinný dům

„V Česku tehdy neměl skoro nikdo s tímto typem investice zkušenosti, a proto všichni chtěli mít bedýnky s vínem uložené doma ve sklepě,“ uvedl Zlatko Míčka, jednatel společnosti Merlot d’Or.

„Kvůli tomu, že fyzicky lahve převzali, museli zaplatit clo, DPH, a navíc teď nemohou při zpětném prodeji prokázat správné skladování svého vína,“ dodává. A to je bezpodmínečně nutné, pokud chce dnes majitel prodat lahve na londýnské burze investičních vín Livex, která je místem hlavních světových obchodů.

Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Majitelé těchto lahví se je proto pokoušejí prodat na českém trhu. „Ten je ale malý. Je snadné ho přesytit, proto ceny investičního vína z přelomu tisíciletí jsou momentálně o desítky procent nižší, než by odpovídalo jejich hodnotě v případě ideálního uskladnění,“ dodává Aleš Pokorný z vinařské firmy Bladebla.

Někteří z majitelů těchto vín se je proto rozhodli neprodávat, ale radši je sami vypili, nebo je využívají jako hodnotný dárek pro své obchodní partnery.

Dnes už mezi poučenými investory převažuje nákup přes prostředníky, tedy odborné vinařské firmy, které zajistí, že investice bude zhodnocena v maximální možné výši.

„Investiční víno skladujeme v západočeském sklepě, který je certifikovaný a funguje v režimu celního skladu. Investor tedy neplatí zbytečné poplatky,“ uvedl Míčka. Ceník za tuto službu činí 1 Kč za lahev a měsíc, což jsou při průměrné ceně 60 až 100 eur za lahev poměrně zanedbatelné výdaje.

OBRAZEM: Stará francouzská vinařství skupují Číňané

Další možností je fond kvalifikovaných investorů, který je jako jediný ve střední Evropě zaměřený na investice do vína, navíc přímo v korunách. Výhodou je poměrně vysoký výnos, dlouhodobě přes 10 procent ročně. Nevýhodou je výše minimální investice, která činí jeden milion korun.

Fond se jmenuje Wine Investment Partners, jeho depozitářem je UniCerdit Bank a už má 130 podílníků, především z řad českých milovníků vína.

„Hodnota lahví se zvyšuje až do doby, kdy je víno ideálně připravené ke konzumaci. Tato doba se odvíjí od charakteru odrůd i ročníku a nejčastěji se jedná o osm, deset, často až dvacet let od nalahvování,“ nastiňuje investiční horizont Mička. I proto fond nakupuje výhradně v Bordeaux a Burgundsku, a ne třeba na Moravě.

Moravské víno se nehodí

Vína z Moravy vyhrávají prestižní světové soutěže, k investicím se však příliš nehodí. „Na koupi povedeného ročníku se samozřejmě dá dobře vydělat i u nás,“ tvrdí Pokorný. Tuzemská vína, zvláště pak ta bílá, však podle něj nejsou vhodná k dlouhodobé archivaci nad pět let, což je pro investiční účely málo.

Jak se liší investiční vína od běžných

Investiční vína musí splňovat následující charakteristiky:

  • jde o víno vysoké kvality
  • má originální původ
  • pochází z oblasti kontrolované apelačním systémem
  • má potenciál dále zrát v lahvi
  • je vyrobeno v omezeném množství
  • existuje po něm poptávka na globálním sekundárním trhu s víny

Pramen: Wine Investment Partners

Je to dané jejich specifickým charakterem, který je odlišný od těžkých francouzských vín, která se na vrchol zralosti často dostávají mnohem pomaleji, takže obchodníci nemusí být ve stresu, že promeškají vhodný okamžik k prodeji.

Pokud některý investor nechce nakupovat klasické francouzské víno a soupeřit o ně s rostoucí konkurencí obchodníků z Asie, může se podle Pokorného porozhlédnout jinde. Třeba po italských, takzvaných supertoskánských vínech z Bolgheri – Sassicaia nebo Ornellaia.

Investice do alkoholu má budoucnost

Dokonce i Španělé mají svá top vinařství, jejichž cena v čase závratně roste, například Vega Sicilia nebo Domaine Pingus. Tato potenciální investice má ovšem zásadní háček, a to dostupný počet lahví. Vína jsou totiž produkována ve velmi limitovaném množství, které navíc bývá dávno dopředu rozebráno.

Samostatnou kapitolou jsou investiční destiláty, hlavně ze Skotska a Francie. I jejich cena může rychle růst v řádu desítek procent ročně. Navíc u nich nehrozí znehodnocení obsahu při běžném skladování. Zájemci o investice do destilátů se ve čtvrtek sejdou na veletrhu Investor Prague Show. „Investiční alkohol je segment, který v Česku čeká velký rozvoj,“ tvrdí pořadatel veletrhu Jindřich Jirásek.

07.září 2017 v 09:56, příspěvek archivován: 07.září 2017 v 10:37

Přichází období vinobraní, takže jsme pro vás připravili další infografiku. Abyste náhodou neřekli, že nadržujeme pivu ;) #víno https://t.co/UfmFEalSKB

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
PŘEHLEDNĚ: Půjčíme vám, vábí strany rodiny s dětmi. Na důchodce myslí také

V příštím volebním období se mohou na vyšší příjmy od státu těšit rodiny s více dětmi a těžce pracující lidé zřejmě budou moci odejít dřív do důchodu, a to bez...  celý článek

Ilustrační foto
Bolestné za sucho má cenovku 2 miliardy, zemědělci původně požadovali tři

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až dvě miliardy korun, rozhodla vláda. Ovocnáři a školkaři pak dalších 208 milionů za škody způsobené...  celý článek

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...
Rodí se další podnikatelský příběh. Pomozte nám ho najít

Součástí soutěže EY Podnikatel roku bude i v novém ročníku cena pro nejlepší podnikatelský příběh, o které rozhodují čtenáři iDNES.cz a MF DNES. Nominovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.