Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nemáme lidi. Vánoční dárky objednávejte včas, vyzývají dopravci

  1:00aktualizováno  1:00
Letošní předvánoční sezona bude pro dopravce ještě těžší než v předchozích letech. Kromě toho, že budou muset jako každý rok rozvézt mnohonásobně více balíčků než během roku, trápí je opět nedostatek lidí. Pro zákazníky mají jednoduchou radu: kdo chce dostat dárky včas, neměl by s objednávkami z e-shopů čekat na poslední chvíli.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Přestože se na nejhektičtější období připravujeme celý rok, doplňujeme a zvyšujeme naše kapacity, nepodaří se nám bohužel všechny balíčky doručit tak, aby byly otevřené pod vánočním stromkem,“ řekl generální ředitel společnosti PPL Petr Chvátal. I když se jedná o jednotky procent, je to nepříjemné. 

Podle Chvátala za to ne vždy mohou přepravci nebo e-shopy. Stačí jen obyčejná dopravní nehoda, kterých je v zimě obrovské množství. Zpoždění jednoho kamionu mezi pobočkami a centrálním překladištěm o tři hodiny způsobí zpoždění téměř tří tisíc zásilek o jeden den.

Brigádníci chybí téměř všem, odměny narostly

Optimistický není ani jednatel společnosti Geis Parcel Daniel Knaisl. „Na pracovním trhu chybí prakticky všechny profese, které jsou pro bezproblémové zvládnutí vánoční sezóny potřeba. Lze těžko předpokládat, že týden před Vánocemi se pro krátkodobé potřeby všech přepravních firem odněkud objeví stovky výpomocných řidičů nebo skladníků,“ sdělil iDNES.cz Knaisl s tím, že tisíce skladníků a brigádníků nepotřebují jen přepravní firmy, ale i e-shopy.

Jen Česká pošta pro předvánoční provoz shání zhruba 3 000 brigádníků. S náborem začala již na přelomu září a října. 

Poštovné zdarma po tři dny. E-shopy prodlužují předvánoční lákadlo

„Vzhledem k tomu, že na typových pozicích, které poptáváme, což jsou například řidiči, je na trhu práce prakticky nulová nezaměstnanost, tak se noví brigádníci shání velmi obtížně. Oproti loňskému roku, kdy jsme nabízeli 110 korun za hodinu, letos vyplácíme 145 korun za hodinu, což je u specifických pozic možné maximum,“ řekl tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Z firem, které iDNES.cz oslovil, pouze společnost DHL tvrdí, že je na zvýšený počet zásilek v předvánočním období připravená. „Delší lhůtu pro dodání zásilek nepředpokládáme. Naši zákazníci tak mohou počítat se standardní dobou doručení v rámci České republiky, Evropy i mimo ni,“ řekla mluvčí DHL Kateřina Zrcková. V Česku a Evropě doručuje DHL zásilky zpravidla do druhého pracovního dne, mimo Evropu to pak obvykle trvá dva až tři dny. 

Chronický nedostatek zaměstnanců v oboru potvrdila i Alžběta Honsová z personální agentury Randstad. „Poptávka po pracovnících do logistických center a obchodů je nyní na maximu a vzhledem k tomu, že volní lidé prakticky nejsou, tak se je firmy snaží přetáhnout pomocí atraktivnějších nabídek,“ vysvětlila Honsová. 

Kromě navyšování různých finančních pobídek k platu (bonus za nástup, příplatky, příspěvky, jídlo zdarma, doprava zdarma) se firmy nyní snaží přitáhnout více lidí nabídkou různých typů směn a zkrácených úvazků. Lidé si mohou vybrat třeba práci jen na víkendy nebo na dva dny v týdnu. Výjimkou nejsou ani pětihodinové nebo jen odpolední směny.

Nespoléhejte na poslední týden

Dopravci i prodejci se shodují, že by lidé neměli nechávat objednávky na poslední chvíli, ale měli by řešit dárky s dostatečným předstihem. „Zákazníci již pozvolna dárky objednávají, nicméně největší nával očekáváme týden před Vánocemi. Pokud zákazník zvolí externího dopravce, doporučujeme objednat skutečně nejpozději týden před Štědrým dnem,“ radí tisková mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Uklízečky, dělníci i kuchaři. Podívejte se, koho české firmy nejvíc shánějí

Letos velká část e-shopů i firem z jiných odvětví válčí o zabezpečení stabilní kvality a včasné expedice i mimo sezonu, proto by to zákazníci neměli brát na lehkou váhu. „Mnoho e-shopů má problémy se svou expedicí již delší čas. Před Vánocemi lze očekávat další prodloužení času od objednávky do předání přepravní firmě, a to i přesto, že mnohá marketingová oddělení e-shopů nabízejí objednávky s dodáním i těsně před Vánocemi. Často totiž samotný e-shop zboží ani nestihne expedovat ze svého skladu, natož aby zásilka byla včas doručena,“ upozornil Knaisl.

Podívejte se, jaký měli loni fofr zaměstnanci České pošty: 

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Za minci z dob císaře Františka Josefa I. dal zájemce 13,2 milionu korun

Banskoštiavnický zlatník byl na aukci vydražen za 13,2 milionů korun.

V Praze proběhla aukce unikátní sbírky vzácných mincí a medailí ze zlata či stříbra s vyobrazením císaře Františka...

Obchod nutil lidi zaplatit neobjednané sběratelské mince, zaplatí pokutu

„Pozlaceno to být může, nicméně pozlacení je tak tenká vrstva zlata, váha zlata...

Česká obchodní inspekce poprvé potrestala Český mincovní obchod, který minimálně od roku 2012 zasílal spotřebitelům...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Najdete na iDNES.cz