Vánoční svátky jsou pro mnohé obdobím hojnosti a přebytku. Pro česká nákupní centra to však letos neplatilo, alespoň z hlediska tržeb. Již rok totiž platí zákon, který o vybraných svátcích omezuje otevírací dobu u obchodů s prodejní plochou nad 200 metrů čtverečních. Supermarkety a větší obchody tak v poledne vypnuly na Ježíška kasy a zůstaly zavřené i 25. prosince a na Štěpána. Velcí prodejci nábytku neotevřeli na Štědrý den vůbec.
Na vánoční svátky a Nový rok jsou supermarkety opět zavřené |
O to víc se ale spotřebitelé opřeli do nákupních košů pár dní před Vánocemi. „Některé zboží jako exotické ovoce, hračky nebo šumivá vína šlo lépe na odbyt až o stovky procent,“ uvedl za obchodní řetězec Tesco Václav Koukolíček. Obdobně tomu bylo i u konkurenčního Globusu, kde prodeje v pátek a v sobotu výrazně překonaly předchozí víkend. „Ve srovnání s běžným víkendem v roce byly tržby vyšší o několik desítek procent,“ popsala předvánoční nákupní shon mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Pauzu si dal i internet
Kdo si nestihl nakoupit před Ježíškem, bral útokem vietnamské večerky. Ty jako každoročně fungovaly i přes svátky takřka nonstop. Spotřebitelé se letos nemohli stoprocentně spolehnout ani na on-line prodej. Vánoční rozvoz omezily také internetové supermarkety, které doručují potraviny nebo hygienické potřeby až ke dveřím. Košík.cz doručoval poslední nákupy na Štědrý den v 1 odpoledne, obdobně na tom byl i konkurenční Rohlík.cz. Služba Tesco on-line na Ježíška nedoručovala. E-shopy s jídlem spaly i 25., na Štěpána už ale rozvážely jako obvykle po celý rok.
Pokud měl někdo o svátcích i během nich žně, byli to prodejci elektroniky a chytrých zařízení. Internetový obchod Mall.cz zaznamenal na poslední chvíli zvýšený zájem o mobilní telefony a počítače. V konkurenční Alza.cz měli vánoční opozdilci nejvíce zájem o dárkové poukazy.
E-shopy mají před kamennými obchody náskok i v povánočních výprodejích. Slevové akce v nich odstartovaly už 25. prosince a lákají až na 80procentní slevy. Kamenné obchody mají tedy po svátcích co dohánět.
„Cílem výprodejů je doprodání skladových zásob staršího zboží ještě předtím, než naskladníme nové položky,“ uvedla mluvčí Euronics Lenka Mastešová. Nejinak tomu je i u konkurenčního Datartu a na až poloviční ceny lákají švédští nábytkáři IKEA. Obchodníci přitom uvádějí, že lidé neberou obchody po svátcích útokem jen kvůli slevám. „Někteří dávají vánoční dárek o pár dní později,“ uzavřel řetězec Tesco.