Vánoce překonávají rekordy

  • 48
Vánoční nákupy jsou ve finále a obchodníci s vypětím všech sil pracují na tom, aby z kapes svých zákazníků vytáhli rekordní množství peněz. Češi letos za vánoční dárky podle odhadů utratí až o deset miliard korun více než loni.

"Každý, kdo sem přijde, vidí ty ztrápené obličeje," říká Bořek Hájek, vedoucí dispečinku přepravní firmy CS Cargo.

Už týdny každý den řídí vozový park s více než šesti sty auty, aby zvládal vánoční nákupní horečku. Čím víc zboží se z obchodů vykoupí, o to rychleji se tam musí zase dopravit - pohyb zboží je v těchto dnech zhruba dvakrát větší než po zbytek roku.

Firmy proto musí posílat až dvakrát více nákladních aut a zaměstnávat dvojnásobek lidí. Specialisté na organizování dopravy zboží začínají na Vánocích pracovat už od konce srpna a jejich sezona právě teď vrcholí.

"Vánoční sezona znamená pro všechny, od skladníků po celní odbavování, sedmidenní pracovní týden," říká šéf logistické firmy UPS-SCS Karel Babíček. "A dneska už tady od půl deváté jen uklidňuji lidi, kteří za mnou chodí s tím, že se z toho zblázní, že už toho mají dost."

Banky musí zase častěji doplňovat své automaty, které se daleko rychleji vyprazdňují. "Lidé vybírají jako diví," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková. Minulý pátek, 12. prosince, zaznamenala banka rekord. V jejích bankomatech se provedlo téměř 650 tisíc transakcí a lidé si vybrali skoro jeden a půl miliardy korun, o 110 milionů víc než ve stejné době loni. "Ale o zlaté neděli to bude určitě ještě vyšší."

Před mnoha bankomaty už se tvoří fronty. Zdeněk Pátek, šéf bezpečnostní agentury Group 4, jež je jednou z firem, která má doplňování peněz na starosti, říká, že "kdo má ruce a nohy, tak pracuje". Odhaduje, že objem výběrů vzrostl o dvacet procent.

Stavební spořitelny pracují desetkrát více
Na pracovní víkend se chystají stavební spořitelny, kde v těchto dnech vrcholí příliv smluv od lidí toužících po vyšší státní podpoře. Ta totiž po Novém roce klesne, a tak spořitelny jedou až desetkrát rychlejším tempem, než je obvyklé.

V centrále "buřinky" si na smlouvy půjčili velkokapacitní čtecí zařízení a najeli na dvanáctihodinový provoz. Denně k nim dorazí až sedm tisíc smluv.

Mobil, mobil a zase mobil. Dárek nade vše
Zatímco loni před Vánocemi nestačili dopravci do Česka dovážet elektroniku, letos nestíhají nakládat krabice s mobilními telefony. "Letos trh překvapil obrovskou poptávkou po mobilních telefonech, loni byl vánoční trh zajímavý zase kvůli novému řetězci Electroworld," říká Karel Babíček.

"Občas nezbývá nic jiného než sundat sako a pomoci skladníkům. To končí hierarchie a nastupuje normální fyzická síla," tvrdí Babíček, jehož firma zajišťuje dopravu například pro řetězce Ahold nebo právě Electroworld.

Nejvíc zboží se točí okolo velkých nákupních center. "Kamiony, které máme k dispozici, jezdí dvacet čtyři hodin," říká Martina Čermíková z Teska. Potvrzuje to i stále rostoucí obliba hypermarketů.

Podle nedávného průzkumu Incoma Research a GfK Praha jsou hypermarkety už pro 37 procent Čechů hlavním nákupním místem. To je podle průzkumu ve srovnání s loňským rokem sedmiprocentní nárůst. Hlavními zbraněmi hypermarketů přitom zůstává šíře nabízeného zboží, nízké ceny, možnost přijet autem a také nabídka dalších obchodů a služeb.

Podle odborníků hypermarketům obliba vydrží. "Na svůj strop může obliba řetězců narazit za rok až rok a půl," řekl ekonom Vladimír Pikora.