Jedle z Polska tlačí ceny stromků dolů, čeští pěstitelé věří tradicím

  5:00aktualizováno  5:00
Smrky a borovičky o Vánocích už dávno prohrály boj s jedličkou. Nyní se navíc na její místo derou jedle z ­Polska. Tamní plantáže začaly své stromky chrlit na trh a tlačí ceny dolů. Český produkt mají největší šanci koupit zastánci tradičních dvou druhů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Vánočních jedlí byl nedostatek, takže velcí pěstitelé - především z ­Dánska - před pár lety založili na severu Polska nové plantáže,“ říká František Valdman ze Sdružení pěstitelů vánočních stromků. Sazeničky, které na nich v té době vysadili, postupně dorůstají do tržní velikosti a jedlí je kvůli tomu na trhu přehršle.

Dánové už ovládli dovoz vánočních stromků do Německa a dalších evropských zemí. V roce 2016 naši západní sousedé dovezli podle německého statistického úřadu 2,4 milionu stromků, 92 ­procent z nich od dánských firem.

V porovnání s Dány jsou čeští pěstitelé jen malými hráči. Z 1,2 milionu vánočních stromků, které se prodají na českém trhu, je necelých 800 tisíc jedlí kavkazských. V­ Česku jich vyroste podle Valdmana zhruba 160 tisíc.

Stromky nezdražily. Jedli koupíte do 850 korun, borovici do pěti set

Výhradně dánské jedle například prodávají v řetězci hobbymarketů Bauhaus. „V minulosti jsme zkoušeli i prodej smrků a borovic, ale zájem byl překvapivě velmi malý,“ říká Tomáš Hanzlík z Bauhausu.

Dánští dodavatelé se specializují na pěstování jedlí. Smrky a borovice jsou českým vánočním specifikem. Proto také podle Valdmana platí, že lidé, kteří dávají přednost těmto druhům, mají téměř jistě doma český stromek.

Plusem pro české pěstitele je i­ cena. „Vypěstovat jedli trvá osm až dvanáct let, opravdu luxusní smrk vyroste už za šest až sedm let. U borovice je to asi nastejno, i když borovice má menší výtěžnost. Na rozdíl od jedle nebo smrku se nedá tvarovat. Pokud roste křivá nebo ji poškodí mrazy, nedá se s tím nic dělat,“ vysvětluje Vladimír Janata, pěstitel stromků z Libštátu v Podkrkonoší.

On sám rostoucí konkurenci nepociťuje. „Prodáváme mezi 40 až 60 procenty produkce přímo koncovému zákazníkovi. Lidé si k nám pro stromky jezdí běžně z okruhu 50 kilometrů a přibývají. Asi preferují, že stromy těžíme až na konci listopadu,“ uvádí Janata s tím, že jim pomáhá menší konkurence hobbymarketů v regionu. 

Jednou borovice, pořád borovice

Smrků pichlavých se každoročně prodá asi 180 tisíc. Smrků ztepilých a borovic okolo 120 tisíc od každého druhu.

„V poslední době má více lidí zájem o smrk pichlavý než o smrk ztepilý, přece jen obvykle více vydrží a řadě lidí se víc líbí,“ upozorňuje Přemysl Opletal ze společnosti Zafido, která vánoční stromky prodává v Praze.

Stálá klientela si k němu chodí rovněž pro borovice. „Borovice se vždycky hodně prodávají na začátku prosince. Člověk, který si kupuje borovici, je na ni zvyklý celý život a nemění chování,“ vysvětluje Opletal. Mladá generace potom podle jeho zkušeností v tradici pokračuje.

„Stává se, že se k borovici vracejí, pokud udělají špatnou zkušenost s ­jedlí, která jim během týdne opadá,“ uvádí Opletal. To se může stát, pokud pěstitel vánoční stromky „sklidí“ příliš brzy.

Na plantáži by vánoční stromy měly podle Františka Valdmana zůstat až do listopadu, kdy končí jejich vegetační období. Pokud je stromek vytěžený během listopadu, měl by vánoční týden přečkat v­ dobré kondici i ve stojánku bez vody.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz