Podle Štěpána Woldeho z agentury ARBOmedia daly firmy od října do minulého týdne do reklamy v hrubých číslech asi 3,5 miliardy korun.
"Z celoročního hlediska představuje předvánoční obdobní inzertně jedno z nejsilnějších v roce. Proinzerováno je zhruba 25 procent celoročních inzertních útrat. V těchto přibližně osmi týdnech směřuje do reklamy o polovinu víc prostředků, než je celoroční průměr," uvedl Wolde a dodal, že je to ještě o něco více než loni.
Na plno už od října
Zatímco většina lidí zažívá předvánoční shon teprve v posledních týdnech, reklamní agentury mají napilno už od října. Podle výzkumu společnosti Factum Invenio se přitom start reklamních kampaní spojených s Vánocemi posouvá stále víc dopředu.
"Absolutně nejsilnější bývá právě polovina října," dodal Wolde s tím, že s tím, jak se blíží vánoční svátky, mění se také zaměření reklamy.
Začíná se u ledniček, končí u šampaňského
Podle výzkumu agentury Factum Invenio se letos v reklamních šotech objevuje především kosmetika, CD, DVD disky, ale také vitamíny nebo sportovní vybavení. Stále jsou to i mobilní telefony. Podobné zkušenosti má i reklamní agentura Ark Thompson.
"Nejdříve nastupují inzerenti z oblasti zboží s delší periodou spotřeby a delším nákupním rozhodováním. Postupně se přidávají i producenti potenciálních vánočních dárků, u nichž není třeba tak dlouhé období pro rozhodnutí," vysvětlil Štěpán Wolde.
Až relativně krátce před Vánoci přicházejí inzerenti, v jejichž reklamách se objevují nápoje, potraviny, ale třeba i drogerie.
"Někteří z nich vytrvají i v průběhu vánočních svátků. Dosavadní produktově orientované kampaně se ale potom začínají měnit na imagové," dodal Wolde.
Kapr, Ježíšek i Santa Claus
K tomu, aby se společnosti zapsaly do povědomí lidí přitom používají typicky českého kapra nebo i amerického Santa Clause.
"Vánoční reklamy jsou stejné asi na celém světě. Nesmí v nich chybět krásně zabalené dárky, stromeček a Santa Claus nebo Ježíšek," říká Michail Tzvetanov z reklamní agentury Ark Thompson, i když dodává, že výrobci tradičních českých produktů, se víc rozhlížejí i pro typicky české vánoční motivy jakými jsou české koledy nebo kapr.
Přes 17 miliard za rok
Faktem každopádně zůstává, že vánoční období je pro reklamu jednou z nejsilnějších událostí každého roku.
"V letošním roce by ji mohl konkurovat domácí hokejový šampionát," doplnil Wolde.
Odhady pro celý rok 2004 počítají s překonáním hranice 17 miliard korun. Čisté výdaje na reklamu v médiích by podle odhadů společnosti ARBOmedia měly dokonce růst rychleji než o původně očekávaná čtyři procenta. Téměř polovinu z těchto peněz získají televize, druhým nejsilnějším sektorem zůstává tisk.
V roce 2005 by se měla situace poněkud uklidnit. Žádná významná reklamní událost se totiž nečeká.