Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vánoční dárky lze reklamovat a někdy i vrátit

  12:57aktualizováno  12:57
Na Štědrý den, když se zavřely dveře obchodů, si mnoho lidí oddechlo, že má nákupní útrapy za sebou. Ale řada z nich možná již první den po svátcích vyrazila s některými dárky zpátky do obchodů, aby je vyměnila nebo dostala zpátky peníze. Pokud prodavač odmítne přijmout zpátky nechtěné zboží, které nemá žádnou vadu, má zákazník většinou smůlu. Přesto v některých prodejnách možnost výměny zboží nebo vrácení peněz nabízejí, i když k tomu obchodníky žádný zákon nenutí. Právě proto, že neexistují jednotná pravidla, je dobré zeptat se na možnost výměny či vrácení vybraného zboží již při nákupu.
Kromě účtenky mnozí prodejci vyžadují, aby byl výrobek v původním obalu a samozřejmě nepoškozený. Možnost vrácení také bývá časově omezena - většinou 14 až 30 dní od nákupu. Nelze spoléhat ani na to, že všechny prodejny stejného řetězce mají stejné podmínky, mnohdy hraje roli také ochota prodavače. Již před dvěma lety se během předvánočního testu MF DNES redaktorům podařilo vrátit koupené oblečení a výrobky do domácnosti ve 14 z celkem 20 testovaných obchodů (většinou hobbymarketů a velkých obchodních domů). Možnost výměny zboží nabízely kromě jedné všechny prodejny. Zákazník si však musel vybrat jiné zboží za stejnou či vyšší cenu a rozdíl doplatit.

Dárky reklamujte ihned a s účtenkou

Vánoční dárky jsou zboží jako každé jiné a právo reklamovat je, pokud mají nějakou vadu, platí i pro ně. Kdo pod stromečkem rozbalí blůzu s křivými švy nebo walkman, který šumí a občas nehraje, nemusí jen tiše spílat Ježíškovi. Stačí, když si zjistí, z jakého obchodu zboží pochází, a zajde tam co nejdříve. V tuto chvíli se ukáže, nakolik byl dárce prozíravý a schoval si při nákupu účtenku. Jestliže účet při reklamaci chybí, prodejci ji většinou rovnou zamítnou a jiný důkaz, například svědectví druhého člověka, vůbec neakceptují. Jedinou možností, jak získat zpět peníze, je pak soudní žaloba. Na zamítnutí reklamace by se měl připravit i ten, kdo reklamuje dárek koupený již na jaře, neboť záruční doba je u většiny výrobků šest měsíců. Šanci má jen zákazník, který reklamuje výrobek s prodlouženou zárukou. V tom případě by měl mít u sebe i záruční list.

Vytýkat lze jen skutečné vady

Ne vždy je nutné reklamovat dárek v prodejně, kde byl koupen. Jestliže babička z Ostravy poslala svému pražskému vnukovi pod stromeček rádio od firmy, která má prodejnu i v Praze, musí reklamované rádio přijmout i v metropoli. Má-li navíc k rádiu záruční list s adresou záručního servisu někde v okolí, může jít s reklamací přímo tam - rádio mu bezplatně opraví. Není-li možné výrobek opravit, má zákazník právo na výměnu za jiný nebo vrácení peněz, rozhodnutí je na něm. Stejné právo má i v případě, že v prodejně reklamaci nevyřídí nejpozději do měsíce. Některé závady, jako například škrábance na televizoru nebo skvrny na nádobí, nelze opravit, ale přesto nebrání v používání. U nich je možné žádat jen slevu z původní ceny. Také při reklamacích výrobků koupených v bazaru nebo za sníženou cenu nemá zákazník právo na výměnu, ale jen na přiměřenou slevu.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

Benzina přejmenovala benzin Natural 95 na Efecta 95.
Nezlevňují. Ceny pohonných hmot v Česku se drží na hladině z minulého týdne

Ceny pohonných hmot v ČR od minulého týdne mírně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil pouze o haléř na průměrných 30,23 Kč za litr. Jeho cena se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.