Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-shopy o Vánocích utržily o čtvrtinu víc než loni. Zesílil Černý pátek

  5:00aktualizováno  5:00
Stejně jako v předešlých letech, i tyto Vánoce byly pro internetové obchody rekordní. Zákazníci před Vánoci utratili za zboží on-line 31,5 miliardy korun. To představuje téměř třetinu celkových letošních tržeb v e-shopech - 97 miliard korun. E-shopy tak letos utržily každou jedenáctou korunu, kterou Češi v maloobchodě utratili.

Ilustrační foto | foto:  Dan Materna, MAFRA

Čísla zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). V předvánočním období, do kterého asociace počítá období od začátku října do Štědrého dne, meziročně vzrostly tržby podle jejích statistik o více než dvacet procent. Konzultantská společnost Acomware, která bere v úvahu jen listopad a prosinec, hlásí ve svém odhadu dokonce meziroční nárůst o 25,8 procenta.

Největší zájem mezi zákazníky byl tradičně o hračky, elektroniku, ale také oblečení, kosmetické produkty či knihy. Nejčastěji pak spotřebitelé za nákup on-line utratili v rozmezí dvou až pěti tisíc korun.

Mírná změna nastala v rozložení dní s nejvyššími obraty.Tradičně je za nejsilnější považován týden v období deseti dní před Štědrým dnem. A i letos to tak bylo: „Vrcholu vánočních prodejů dosáhla česká e-commerce v týdnu od 12. prosince, během kterého se hodnoty e-obratů v jednotlivých dnech pohybovaly ve výši přesahující 800 milionů korun,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

E-shop Alza.cz o svátcích otevřel v rozporu se zákonem, tvrdí inspekce

Bez upřesnění konkrétní částky označil čtvrtek 15. prosince za obchodně nejsilnější den i největší český e-shop Alza.cz. Zároveň během týdne kolem tohoto data Alza podle vlastního oznámení poprvé v historii utržila miliardu korun za týden.

Vrcholící prosinec měl ale letos - co do tržeb - opět silnějšího konkurenta. „Velmi úspěšný z hlediska prodeje byl už listopad. V jeho průběhu došlo také k razantnímu nárůstu,“ říká Vetyška. Kamil Gric z Acomware dokonce tvrdí, že podle jejich odhadů byla marketingová akce e-shopů zvaná Černý pátek (Black Friday - letos v pátek 25. listopadu) vůbec nejsilnějším dnem.

„Připsal bych to výrazné marketingové kampani jednotlivých obchodů, před kterou bylo letos těžké se schovat,“ hodnotí Gric.

Po vánočním návalu přichází zpravidla čas na finální odhady celoročních tržeb. Ty tento rok APEK vyčísluje na 97 miliard korun, což je oproti loňskému výsledku 81 miliard růst o 19,7 procenta. E-shopy zároveň čím dál tím víc ukusují z celkového koláče maloobchodu klasickým retailerům. Letos by měl objem elektronické komerce představovat 9,2 procenta celého maloobchodu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.