Vánočním hitem je falešná šála

V některých buticích se na podzim začal objevovat hit posledních let - měkká šála z materiálu, kterému se říká pashmina. Zatímco v západní Evropě se považuje za luxusní zboží a obvykle přijde v přepočtu na několik tisíc korun, v tuzemsku často stojí jen několik stovek. Jak je to možné?

Pod označením pashmina se totiž prodává několik druhů tkanin. „Pravý stoprocentní pashmina pochází z poprvé stříhaného rouna tibetských koziček,“ vysvětluje Jiří Picka, ředitel firmy, která tento textil přímo v Nepálu vyrábí a dováží do Evropy. „Takové šály stojí šest až deset tisíc.“ Za pravý je ještě považována kombinace 85 až 50% kozího rouna a přírodního hedvábí, která je mnohem měkčí a příjemnější než dobře zpracovaná vlna.

„Levnější výrobek se liší od pravého tím, že materiál z kozího rouna je zpracováván v Mongolsku, a ne v Nepálu,“ poukazuje na další druh pashmina obchodnice Petra Černá. Šály z tohoto méně kvalitního materiálu lze koupit za dva tisíce korun. Jako pashmina se však označuje i indická vlna, a někteří prodavači tak říkají kašmíru. Tím se dostávají na cenu za šálu šest set až devět set korun. A za několik stovek se už kupuje jen kombinace běžné vlny a umělého hedvábí.

„Během zimy se jen v Praze prodá několik stovek šál z pravého pashmina,“ uvádí Petra Černá. „Víme však, že většina prodavačů ve značkových buticích nemá tušení, co prodává.“ To nepřímo potvrzuje i odborná pracovnice brněnského Textilního zkušebního ústavu Svatava Horáčková: „Je to materiál v tuzemsku prakticky neznámý. Na náš ústav se zatím nikdo neobrátil s žádostí o jeho testování.“

Podle Jiřího Picky je pro zákazníky jedinou možností, jak koupit kvalitní výrobek za přiměřenou cenu, nákup v seriózním obchodě. „A nezapomeňte si pečlivě přečíst přišitou visačku, kde by měly být údaje o materiálu,“ vzkazuje zákazníkům.