Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poblíž Varšavy chtějí Poláci postavit největší letiště v Evropě

  1:00aktualizováno  1:00
V roce 2016 se na prvních třech místech žebříčku nejpoužívanějších letišť umístily Atlanta, Peking a Dubaj. Pokud by se vyplnily touhy polské vlády, mohl by jednu z čelných příček obsadit také vzdušný přístav 40 kilometrů od Varšavy.

Ilustrační foto | foto: AP

Kabinet premiérky Beaty Szydlové schválil záměr, podle kterého by v rovinaté oblasti u Baranowa vyrostlo letiště s kapacitou až 100 milionů cestujících ročně – což loni odbavila jedině americká Atlanta. Nejvytíženějším evropským letištěm, londýnským Heathrow, ve stejném roce prošlo necelých 76 milionů pasažérů. Pro srovnání Letiště Václava Havla v Praze vloni odbavilo 13 milionů pasažérů.

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

V tomto ohledu tedy vypadá polská ambice velikášsky, proto kabinet pro začátek počítá, že letištěm projde „jen“ 45 milionů lidí. Nicméně důvodová zpráva předpokládá, že rozvoj kontaktů především s Asií a severem Ameriky umožní stomilionovou metu splnit. Země by se totiž chtěla stát vstupní branou do Evropské unie – a to i z pohledu nákladní letecké přepravy.

„Naše země leží na křižovatce hlavních tras mezi městy, jako jsou Los Angeles a Tel Aviv, Vídeň a Tokio, Šanghaj a Paříž nebo New York a Teherán. Ústřední letiště bude moci díky své poloze nabídnout výhodné spojení,“ stojí ve vládním materiálu.

Letiště by mělo obsadit plochu asi třech tisíc hektarů a první stroje by na jeho přistávacích drahách měly dosednout v roce 2027. To vše za zhruba osm miliard eur, tedy 205 miliard korun. Do této sumy vláda zahrnula veškeré náklady, tedy včetně spojení s Varšavou.

Německá zkušenost

Jenže u podobných projektů se dost často stává, že se nepodaří dodržet ani termín, ani rozpočet. U Berlína roste od roku 2006 letiště Berlín Braniborsko Willyho Brandta. Mělo začít sloužit v roce 2011 a náklady neměly překročit 2,5 miliardy eur. Letiště dodnes neslouží, spolklo už 6,5 miliardy eur, a pokud se nic nezadrhne, začne fungovat v roce 2019.

Letiště Berlín Brandenburg (BER) je prakticky hotové, kvůli problémům s...
Stavba nového letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt
Výstavba terminálu nového berlínského letište Willyho Brandta
Výstavba nového letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt

Letiště Berlín Braniborsko (BER) je prakticky hotové, kvůli problémům s protipožární ochranou ho však už roky není možné otevřít. Na ploše se proto pořádají třeba noční běžecké závody.

Polské ambice by mohla ohrozit právě berlínská konkurence, protože obě letiště od sebe dělí zhruba jen 500 kilometrů. Nicméně Němci počítají pro začátek jen s 34 miliony cestujících s možností rozšíření na 50 milionů.

Podle polského úřadu pro letectví loni všechna polská letiště odbavila 34 milionů cestujících, tedy o 11 procent více než v roce 2015. Podle vlády by se do roku 2035 mělo toto číslo zvýšit až na 94 milionů.

Regionální letiště díky dotacím

Podle agentury Bloomberg se dosud Poláci snažili o rozvoj regionálních letišť, na jejichž rekonstrukce a úpravy čerpali také evropské dotace. Mezi lety 2007 až 2015 se celkový účet vyšplhal na 5,8 miliardy zlotých, tedy necelých 36 miliard korun. Jenže celkem 15 menších letišť podle Bloombergu zápasí o klienty, a proto se některá potýkají se ztrátami.

Hlavním vzdušným přístavem země bezkonkurenčně zůstává varšavské Letiště Frédérica Chopina, které loni odbavilo téměř 13 milionů pasažérů. Jenže jeho další růst podvazuje nevhodná poloha v blízkosti zástavby a od roku 2020 začne podle odhadů narážet na své limity. Vláda dokonce uvažuje o tom, že by po otevření nových terminálů „Chopina“ uzavřela.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Najdete na iDNES.cz