Varující zjištění: Děti jsou v autě hůř chráněny než dospělí

Ačkoliv všechny typy dětských autosedaček musí před uvedením do prodeje projít schvalovacími zkouškami, nelze automaticky spoléhat na to, že při nehodě dítě dobře ochrání.
Ačkoliv všechny typy dětských autosedaček musí před uvedením do prodeje projít schvalovacími zkouškami, nelze automaticky spoléhat na to, že při nehodě dítě dobře ochrání. Vyplynulo to ze série testů připravených organizací Euro Test, která sdružuje autokluby několika evropských států, Mezinárodní turistické aliance (AIT) a Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Při zkouškách autosedaček Euro Test poprvé využil také boční crash testy, které simulují reálnou nehodu při bočním nárazu. A konstatuje, že zejména při bočních nárazech je malé dítě v autě ohroženo mnohem víc než dospělý člověk. Výrobci zatím konstruují sedačky tak, aby obstály ve zkouškách podle evropské normy ECE R/44-03 a získaly tak homologaci. Zmíněný požadavek však je podle názoru odborníků málo přísný, neboť se liší od reálných podmínek, ve kterých se dítě může při nehodě ocitnout. V současnosti platná norma například vůbec nepožaduje boční crash testy, které se s figurínami dětí v reálné velikosti konají teprve od roku 1996. Výzkumné práce, na kterých se podílí několik automobilek společně s odborníky z osmi evropských výzkumných institutů pro bezpečnost silniční dopravy, sice ještě zdaleka nejsou u konce, nicméně rezervy v ochraně dětí už odhalily. Proto se Euro Test snaží prosadit zpřísnění normy, a tím i zlepšení ochranných vlastností autosedaček. I když dětské autosedačky nejsou zatím dokonalé, skýtají alespoň určitou ochranu. "Proto se musí používat," shodují se odborníci pracující pro organizaci Euro Test. "Bez sedačky nemá dítě při nárazu žádnou šanci." Ze statistik totiž plyne, že polovina dětí, které zahynuly na evropských silnicích, seděla v autě. Při každé páté nehodě bylo dítě vymrštěno z auta ven, což znamená, že buď bylo připoutáno špatně, nebo nebylo chráněno vůbec. Sedačky jsou povinné v řadě zemí. V České republice se musí od ledna letošního roku povinně používat alespoň na dálnicích. Přesto policejní záznamy z evropských zemí říkají, že mnohé děti, zejména novorozenci, stále ještě cestují v matčině náručí. Ani sebevětší mateřská láska však nepřekoná fyzikální zákony. Při nárazu v padesátikilometrové rychlosti se totiž dvacetikilové dítě promění v šestsetkilogramovou střelu. Nepřipoutané dítě riskuje život již při rychlosti 20 km/h. Studie kanadského ministerstva dopravy z roku 1999 dokazuje, že používání zádržných systémů přizpůsobených hmotnosti dítěte snižuje riziko jeho zranění o 70 procent.

Viz Uspěla... strana E5

Pro výběr sedačky je rozhodujíci váha dítěte

Dětské autosedačky jsou podle váhy přepravovaného dítěte rozděleny do následujících kategorií:

* 0/0+: do 13 kilogramů (ještě nesedící kojenci). Je to buď vanička upevněná paralelně na zadním sedadle nebo sedačka, ve které je dítě umístěno v pololežící pozici. Montují se na přední i zadní sedadlo proti směru jízdy.

* I: od 9 do 18 kilogramů (pro děti přibližně do 4 let). Dítě cestuje ve směru jízdy v sedačce, která je k zadnímu sedadlu připevněna bezpečnostními pásy pro dospělé. V sedačce je připoutáno dalšími bezpečnostními pásy.

* II a III: od 15 do 36 kilogramů (pro předškolní a školní děti až do 12 let). Pasažér je ještě malý, nemůže tedy sedět pohodlně na zadním sedadle jako dospělý. Sedák bez opěradla zvýší dítě do správné pozice tak, aby mohlo být připoutáno pásy pro dospělé.



Témata: Euro, Test iDNES.cz