Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Varující zjištění: Děti jsou v autě hůř chráněny než dospělí

  22:47aktualizováno  22:47
Ačkoliv všechny typy dětských autosedaček musí před uvedením do prodeje projít schvalovacími zkouškami, nelze automaticky spoléhat na to, že při nehodě dítě dobře ochrání. Vyplynulo to ze série testů připravených organizací Euro Test, která sdružuje autokluby několika evropských států, Mezinárodní turistické aliance (AIT) a Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Při zkouškách autosedaček Euro Test poprvé využil také boční crash testy, kte­ré simulují reálnou neho­du při bočním nárazu. A konsta­tuje, že zejména při bočních ná­razech je malé dítě v autě ohro­ženo mnohem víc než dospělý člověk.

Výrobci zatím konstruují se­dačky tak, aby obstály ve zkouš­kách podle evropské normy ECE R/44­03 a získaly tak homo­logaci. Zmíněný požadavek však je podle názoru odborníků málo přísný, neboť se liší od reálných podmínek, ve kterých se dítě může při nehodě ocitnout.

Pro výběr sedačky je rozhodujíci váha dítěte

Dětské autosedačky jsou podle vá­ hy přepravovaného dítěte rozděle­ny do následujících kategorií:

0/0+: do 13 kilogramů (ještě nesedící kojenci). Je to buď va­nička upevněná paralelně na zad­ním sedadle nebo sedačka, ve kte­ré je dítě umístěno v pololežící po­zici. Montují se na přední i zadní sedadlo proti směru jízdy.

I: od 9 do 18 kilogramů (pro děti přibližně do 4 let). Dítě ces­tuje ve směru jízdy v sedačce, kte­rá je k zadnímu sedadlu připevně­na bezpečnostními pásy pro do­spělé. V sedačce je připoutáno dal­šími bezpečnostními pásy.

II a III: od 15 do 36 kilogramů (pro předškolní a školní děti až do 12 let). Pasažér je ještě malý, nemůže tedy sedět pohodlně na zadním sedadle jako dospělý. Se­dák bez opěradla zvýší dítě do správné pozice tak, aby mohlo být připoutáno pásy pro dospělé.

V současnosti platná norma na­příklad vůbec nepožaduje boční crash testy, které se s figurínami dětí v reálné velikosti konají teprve od roku 1996. Výzkumné práce, na kterých se podílí několik automobilek společně s odborníky z osmi ev­ropských výzkumných institutů pro bezpečnost silniční dopravy, sice ještě zdaleka nejsou u kon­ce, nicméně rezervy v ochraně dětí už odhalily.

Proto se Euro Test snaží prosadit zpřísnění normy, a tím i zlepšení ochran­ných vlastností autosedaček. I když dětské autosedačky ne­jsou zatím dokonalé, skýtají a­lespoň určitou ochranu.

"Proto se musí používat," shodují se od­borníci pracující pro organizaci Euro Test. "Bez sedačky nemá dítě při nárazu žádnou šanci." Ze statistik totiž plyne, že po­lovina dětí, které zahynuly na evropských silnicích, seděla v autě. Při každé páté nehodě bylo dítě vymrštěno z auta ven, což znamená, že buď bylo připoutáno špatně, nebo nebylo chráněno vůbec.

Sedačky jsou povinné v řadě zemí. V České republice se musí od ledna letošního roku povinně používat alespoň na dálnicích. Přesto policejní záznamy z ev­ropských zemí říkají, že mnohé děti, zejména novorozenci, stále ještě cestují v matčině náručí.

Ani sebevětší mateřská láska však nepřekoná fyzikální záko­ny. Při nárazu v padesátikilo­metrové rychlosti se totiž dva­cetikilové dítě promění v šest­ setkilogramovou střelu. Nepřipoutané dítě riskuje ži­vot již při rychlosti 20 km/h.

Studie kanadského minister­stva dopravy z roku 1999 doka­zuje, že používání zádržných systémů přizpůsobených hmot­nosti dítěte snižuje riziko jeho zranění o 70 procent.

Uspěla jen málokterá sedačka

Povinné schvalovací zkoušky dětských autosedaček jsou méně přísné než testy, které dělá sdružení spotřebitelských orga­nizací International Consumer Research and Testing.

Jeho odborníci zkoumají nejen upev­nění pásů a celkovou koncepci výrobku, ale i schopnost ochrá­nit dítě při čelních i bočních nárazech. Využívají k tomu růz­ných automobilů, například Volva S40.

V testech, které zmíněné zahraniční sdružení uspořádalo na jaře tohoto roku, o něco lépe než ostatní uspěly mezi sedačka­ mi kategorie 0+, tedy pro nejmenší děti do 13 kilogramů, výrobky Concord Baboo, Bébé Confort Elios a Storchenmühle Happy Dream, montované proti směru jízdy.

V kategorii I, určené pro děti mezi 9 a 18 kg, se lepší než jiné ukázaly Römer Prince a Wavo Kind. Solidní ochranu nejmenším dětem, především díky dobré konstrukci, poskyt­ nou také modely Britax Rock­a­ tot Deluxe a Babydéal Babyssimo. Z uvedených autose­ daček jsou některé i na zdejším trhu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test dvojí kvality potravin, které provedlo slovenské ministerstvo zemědělství.
PŘEHLEDNĚ: Slováci zjistili u poloviny potravin výrazné rozdíly v kvalitě

Slovenské ministerstvo zemědělství už podruhé otestovalo rozdíly v kvalitě potravin. Druhý test prokázal u téměř poloviny zkoumaných potravinářských výrobků...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.