Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stávka řidičů autobusů bude ve 4 krajích. Není rozumná, říká šéf svazu

  18:15aktualizováno  18:15
Řidiči autobusů budou kvůli nízkým mzdám ve čtvrtek stávkovat ve čtyřech krajích, a to Zlínském, Jihočeském, Jihomoravském a Ústeckém. Po pondělním jednání v Praze to uvedli zástupci Asociace krajů a Svazu průmyslu a dopravy.

Stávka není podle prezidenta svazu Jaroslava Hanáka rozumná, většina řidičů dostala podle něj od ledna přidáno podle vládního nařízení. Se stávkou nesouhlasí také Asociace krajů.

„Většina krajů má již uzavřené dodatky, byly převedeny prostředky pro navýšení mezd,“ sdělila předsedkyně asociace, hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

Zároveň ale uvedla, že kraje nemají možnost zkontrolovat, zda peníze k šoférům skutečně doputovaly. To měla už od února dělat inspekce práce, ale zatím se tak nestalo. Kontroly začínají podle ministerstva práce a sociálních věcí až nyní, dodala Vildumetzová.

Postěžovala si také, že premiér Bohuslav Sobotka navrhl Asociaci krajů schůzku k platům řidičů až na pátek 7. dubna, tedy den po stávce. Asociace bude podle Vildumetzové trvat na tom, aby vláda na krajskou dopravu dala jednu miliardu korun buď jako účelový příspěvek na mzdy řidičů autobusů, nebo prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na opravy silnic.

Vládní nařízení se nedaří plnit v Jihomoravském a Ústeckém kraji, kde byli dopravci vybráni na základě nejnižší ceny, jak to v době tendru vyžadoval zákon o veřejných zakázkách. Tyto kraje nyní nemohou uzavřít dodatky smluv, které by zvýšily mzdy o víc, než kolik činí nárůst inflace, protože jinak by zákon o veřejných zakázkách porušily. Ve Zlínském kraji, kde má podle Vildumetzové stávkovat 70 procent šoférů, je situace zcela opačná. Kraj zde dodatky o zvýšení plateb pro mzdy řidičů schválil 6. ledna.

Kraje budou účtovat penále

Kolik šoférů se stávky nakonec ve čtyřech zmíněných krajích zúčastní, zatím není možné říci. Pokud se ale bude účastnit alespoň 30 až 40 procent šoférů, je nemyslitelné, aby je bylo možné narychlo nahradit, uvedl Hanák. Jednak není dost autobusů, zároveň chybějí také řidiči. Za nevypravené spoje budou kraje firmám účtovat smluvní penále, zopakovala v pondělí šéfka Asociace krajů.

Nesouhlas se stávkou je v případě Asociace krajů pochopitelný, naopak v případě zaměstnavatelů pochopitelný není, řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Podle něj nemohou být ani dopravní firmy s postojem krajů a vlády spokojeny. Dopravci v části krajů totiž doposud nedostali peníze na zvýšení mezd a v dalších případech jde o garance na dva až tři roky, a ne na celou dobu trvání smlouvy, uvedl Pomajbík.

Pokud se dopravní firmy nepřipojí k zaměstnancům v tlaku na získání peněz na zvýšení mezd nařízené vládou, budou odbory podle Pomajbíka peníze na platy šoférů požadovat od nich. Odboráři se tak při kolektivním vyjednávání nebudou ohlížet na to, kolik dopravci za provoz autobusů od krajů dostávají, uvedl předák.

Dlouho trvacící protest

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. V současnosti kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.

Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16 400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně. Části řidičů podle odborářů platy nevzrostly ani na vládou stanovené minimum.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Ťok vymění vedení Českých drah. Nechci poslouchat, že něco nejde, řekl

Ministr dopravy Dan ťok

Jedním z prvních kroků ministra dopravy Dana Ťoka poté, co vláda získala důvěru v Poslanecké sněmovně, bude výměna...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Uber podepsal, že se zapojí do EET. Jeho stávající řidiči však nikoli

Ministryně financí Alena Schillerová a generální manažer společnosti Uber pro...

Generální manažer alternativní taxislužby Uber ve čtvrtek na ministerstvu financí podepsal dohodu o sdílení informací o...

Najdete na iDNES.cz