Francie posiluje rychlovlaky. Otevřela dalších 300 kilometrů tratí LGV

  7:30aktualizováno  7:30
Evropská velmoc ve vysokorychlostních vlacích dál rozšiřuje svoji síť tratí, kde vlaky mohou jet nejméně třistakilometrovou rychlostí. Od tohoto týdne jezdí ve Francii vlaky po novém úseku Tours - Bordeaux.

Nové spojení měří 302 kilometrů a vede ze Saint-Avertinu jižně od města Tours do Ambarès-et-Lagrave na severu od Bordeaux. Nové spojení by mělo zrychlit cestu z Paříže do Bordeaux ze současných 3 hodin a 12 minut na 2 hodiny a 4 minuty. Vlaky touto rychlostí budou jezdit od července. Rychlotratě mají ve Francii zkratku LGV.

Náklady na celý projekt dosáhly 9 miliard eur, z toho samotná vysokorychlostní trať vyšla na 7,8 miliardy eur. Jeden kilometr tratě tak vychází na zhruba 700 milionů korun. Zbytek částky šel na zkapacitnění nádraží v Paříži a Bordeaux, 38 km propojovacích tratí a řídící centra.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině (4. března 2017)

Zakázku na stavbu rychlotratě LGV získalo konsorcium Lisea, v kterém má podíl například i francouzský koncern Vinci, který vlastní v Česku jednu z největších stavebních firem Eurovia. Část tratě je financována z jeho zdrojů a splácena bude postupně, část pokryla francouzská vláda a evropské dotace.

LGV, TGV, RS nebo VRT?

Kolem rychlovlaků se vyskytuje spousta zkratek, které nejsou laikům vždy úplně známé. Zatímco zkratka TGV se v Česku stala synonymem téměř pro všechny rychlovlaky, označení LGV není úplně známé. LGV je zkratkou francouzského slova Lignes à Grande Vitesse, tedy vysokorychlostní tratě. Po nich pak jezdí vlaky TGV - Train à Grande Vitesse.

I v Česku se už rychlovlakům dostává zkratek, i když se o nich stále jen mluví. Nejrozšířenější je VRT - vysokorychlostní tratě, běžně se také mezi železničáři mluví o "vrtkách". Ministerstvo dopravy tlačí zkratku RS - rychlá spojení.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Do jedné soupravy se vejde až 556 cestujících, což je o pětinu více než do stávajících jednotek. SNCF slibuje cestujícím lepší komfort a více místa. Kolik budou jízdenky stát, ale zatím není jasné, ceník ještě nezveřejnili.

Nová rychlotrať nahrazuje trať, kde už dosud jezdily na české poměry rychlovlaky: dosud na nich jezdí soupravy maximálně dvoustovkou. V Česku je stropem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Francouzi si letos užijí velký boom rychlých vlaků: během roku se otevře ještě trať LGV mezi Le Mans a Rennes z Nîmes do Montpellieru. Letos začnou jezdit rychlé vlaky i kousek za českými hranicemi: v Německu se otevírá nové rychlé spojení z Erfurtu do Norimberka.

Ve Francii je v provozu už přes 2 400 kilometrů tratí s rychlostí na více než 300 kilometrů v hodině, v plánu je výstavba dalších 1 786 kilometrů.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Najdete na iDNES.cz