Tuzemští zákonodárci mají v případě registračních kas ulehčenou práci. Systém kontroly plateb a odvádění daní pomocí obdobných pokladen totiž funguje například v Polsku, Maďarsku, Itálii a na Slovensku. Podle Jany Kváčové však domácí návrh tuzemského zákona neopisuje jen od jedné země. "Domnívám se, že se podařilo od zmíněných států vzít vše podstatné a aplikovat na devět let raného kapitalismu v Čechách," dodává Jana Kváčová.
Paušál by neměl být pro právnické osoby
Co by tedy mohly firmy od nového zákona očekávat? Více podporovaná druhá varianta počítá s tím, že si podnikatelé mohou vybrat, zda chtějí mít registrační pokladnu, nebo budou odvádět státnímu rozpočtu paušální daň.
Ta by byla stanovena na základě typu činnosti, lokality a velikosti firmy. Podnikatel by se musel pro jednu verzi rozhodnout na počátku zdaňovacího období. Přičemž využít možnost paušální daně by měli mít jen firmy s menším obratem podnikající jako fyzické osoby, které zároveň nejsou plátci daně z přidané hodnoty.
Živnostník, který se rozhodne pro paušál, by dopředu znal částku, kterou pro roce zaplatí do státní kasy. Pokud bude šikovný a vydělá více, než počítal, na daních ušetří a pochopitelně naopak.
Kasy by měly stát i devět tisíc
V případě, že by se podnikatel rozhodl pro zavedení registrační pokladny, musel by ze svého rozpočtu vydat částku na její pořízení. Pesimisté hovoří o ceně až čtyřicet tisíc korun za jednu. Podle Jany Kváčové však bude možné sehnat pokladnu do devíti tisíc korun včetně daně z přidané hodnoty.
Věcný záměr zákona nepočítá s monopolním prodejcem těchto zařízení. Nabízet pokladny by měly firmy, které získají licenci pro jejich prodej. Také opravy a údržbu by měly provádět autorizované servisy. Měly by zaručit, že s pokladnami a jejich fiskální pamětí - tedy schopností uchovávat informace o platbách včetně příslušných daní, nebude nikdo manipulovat.
První varianta, která má méně zastánců, vychází ze zásady rozlišení firem podle obratu. Přičemž nejdříve by si museli pokladny obstarat ti nejmenší - prodejci na tržištích, taxikáři, drobní obchodníci včetně podomních a poskytovatelé restauračních, řemeslných služeb.
Zákon nyní putuje do rukou vlády
Návrh věcného záměru zákona, který nese v plném znění název "o zavedení povinnosti vést evidenci plateb přijatých v hotovosti na registrační pokladně" prošel meziresortním připomínkovým řízením a nyní putuje do ruky ministrů. Pokud projde vládou i parlamentem, budou mít podnikatelé ještě zhruba osmnáct měsíců na to, aby "nabrali dech". Tak dlouho by mělo trvat období nutné k tomu, aby se firmy i finanční úřady na zavedení pokladen připravily.
Koho by se mělo používání pokladen týkat
- obchodníků včetně stánkařů
- firem poskytujících služby
společnosti, jako je Amway či Oriflame, využívající systém přímého prodeje by měly mít centrální pokladnu, užívání pokladny se tedy netýká jednotlivých prodejců
Povinnosti uživatelů registrační pokladny
- zadat do pokladny všechny příjmy přijaté v hotovosti, které jsou předmětem daně
- předat každému zákazníkovi pokladní blok
- pokladnu užívat nepřetržitě
- užívat pouze schválené, zaplombované pokladny, které splňují požadavky zákona
- hlásit zahájení užívání pokladny včetně identifikace a fiskální paměti
- vést a uchovávat údaje registrované pokladnami a související doklady
- vést a uchovávat Servisní knihu pokladny a záznamy registrovaných údajů a předkládat je správci daně
- umístit displej tak, aby byl viditelný a čitelný z místa zákazníka
- bezodkladně zajistit odstranění poruchy servisním technikem, případně nasadit záložní pokladny či stanovit náhradní způsob registrace tržeb
náležitosti dokladů vydávaných registrační pokladnou
- časové údaje s přesností minuty
- neporušitelné a nezaměnitelné označení prodávajícího daňového subjektu a registrační pokladny a chronologické číslování jednotlivých pokladních bloků
- název a množství zboží či rozsah služeb
- cena za jednotku a celkem, poskytnutá sleva
- výše DPH