ČESKÁ REPUBLIKA ZA SOUSEDY ZAOSTÁVÁ
Přestože koncern Volkswagen, který zahrnuje značky Audi, Seat, Volkswagen a Škoda, by mohl být se svým postavením na východě Evropy spokojen, postihl jej loni více než osmnáctiprocentní pokles na jeho hlavním odbytišti - České republice. Celkové prodeje zde propadly oproti roku 1997 asi na 141 tisíc vozů.
Mladoboleslavská automobilka se přitom na prodejích německé skupiny v regionu podílela více než 62 procenty. Letos očekává výrazný růst prodejů zejména na polském trhu, v tuzemsku pak jen mírné zlepšení situace. Armstrong je však k výhledům Škody skeptičtější: "Prodeje Škody budou letos klesat a malé zlepšení lze očekávat až v roce 2000." Český trh byl loni také jediným východoevropským trhem, který zaznamenal značný pokles prodejů automobilů. Výraznější změnu situace však tajemník Svazu dovozců automobilů Zdeněk Lněnička neočekává: "Letošní vývoj prodejů bude záviset na tom, jestli lidé najdou v kapse dost peněz na nový vůz. Každý totiž pečlivě zvažuje, jestli si raději neudržet staré auto."
POLÁCI KUPOVALI VÍCE NEŽ ZÁMOŽNÍ HOLANĎANÉ
Polsko bylo naopak loni s 515 tisíci prodanými automobily nejperspektivnějším odbytištěm, a předstihlo dokonce i sedmého největšího evropského spotřebitele automobilů - Nizozemsko.
Vedoucí pozice na polském trhu, kde se prodeje nových vozů loni zrychlily o 6,2 procenta, udržely automobilky Fiat a Daewoo. Tržní podíl Fiatu však loni klesl o více než 9 procent a jeho prodeje za celou východní Evropu propadly o 5,8 procenta. Analytici se shodují, že italský koncern zřejmě doplatil na svou příliš úzkou základnu v regionu. Fiat sice vlastní rozsáhlý výrobní komplex v Polsku, ale v ostatních zemích východní Evropy zastoupen není. "Fiat má ve východní Evropě těžkou pozici hlavně kvůli korejským výrobcům, kteří mají velmi konkurenceschopné až podbízivé ceny," tvrdí analytik Wojciech Drzewiecki. Podle něho je Fiat zřejmě lepší co se týče kvality, ale pro lidi je cena pořád mnohem důležitější.
"Vedoucí pozici Fiatu a Daewoo v Polsku může letos ohrozit jen Opel a Volkswagen, který nedávno oznámil rozšíření svých aktivit v Polsku," říká Armstrong.
"Prodeje vozů Daewoo letos v Polsku určitě poskočí," uvažuje Drzewiecki a dodává, že Daewoo má v Polsku mnohem lepší pozici než VW, zejména díky nižším cenám svých modelů.
Drzewiecki předpovídá zvlášť příznivý rok na polském trhu Škodě: "Tržní podíl Škody se letos zřejmě zvýší z loňských 5,8 procenta na 8 procent." "Polsko je pro nás fantastickým úspěchem hlavně proto, že jsme předstihli konkurenty, kteří zde mají své montážní závody postavené za pomoci štědrých subvencí polského státu," říká k tomu mluvčí mladoboleslavské automobilky Milan Smutný. Drzewiecki odhaduje, že by se prodeje Škody v Polsku mohly zvýšit až o 30 procent.
Smutný je však opatrnější: "Takový růst by byl hezký, ale buďme na zemi." Podle něho je polský trh jednoznačně nejvýznamnějším odbytištěm Škody na východě Evropy. "Nejoblíbenější je jednoznačně octavia. Felicia přitom zůstává tahounem tohoto trhu," tvrdí Smutný. V Polsku se podle něho jen v únoru prodalo 3773 automobilů, což je meziročně o 124 procent více.
SLOVENSKU VLÁDNE ŠKODA, MAĎARSKU ZASE SUZUKI
Na slovenském trhu se v uplynulém roce prodalo přes 69 tisíc vozů, což je o 10,1 procenta více než předloni. Odbytiště zhruba 45 procenty ovládá mladoboleslavská Škoda, za ní skončilo s třinácti procenty jihokorejské Daewoo. "Slovensko pro nás zůstává otazníkem, i když tam máme postavení domácího výrobce.
Růst prodejů do pěti procent bychom ale měli udržet," říká Smutný.
Maďarsko s objemem přes 103 tisíce prodaných vozů loni skončilo na čtvrtém místě v regionu za Polskem, Českou republikou a Rumunskem. Loňským růstem prodejů o 23,2 procenta Maďarsko výrazně předstihlo své sousedy. Klíčovými hráči jsou zde Suzuki s podílem téměř 23 procent a Opel s patnácti procenty.
"Maďarsko by letos, díky relativně dobře fungující ekonomice mělo navázat na loňský příznivý trend," tvrdí Armstrong.
Rumunskému trhu, který loni vyrostl o téměř 25 procent, dominuje jednoznačně domácí výrobce Dacia s tržním podílem 74 procent před druhým Daewoo s dvaceti procenty. "V Rumunsku se trh vyvíjí překvapivě dobře i přes celkově špatnou ekonomickou situaci," říká Armstrong. Dodává, že prodeje automobilů letos mírně porostou jednak díky legislativě omezující dovoz ojetin, jednak díky obratu ekonomické situace.
Zejména francouzský Renault by mohl těžit z uzavření očekávané dohody o koupi Dacie a mohl by pak v přímém souboji připravit Fiat o třetí místo ve východní Evropě. "Dacia je v tomto regionu autem budoucnosti," dodává Armstrong.