Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko dobývají kvízy u piva. Vábí k nám nové zákazníky, radují se hospody

  4:30aktualizováno  4:30
Některé české hospody našly cestu, jak přilákat další zákazníky. Hlavním tahákem není levné pivo, ale vědomostní kvízy. Díky nim se podniky plní i ve všední dny. Své znalosti u půllitru piva prověřují týden co týden tisíce Čechů.

Účastníci kvízu v hospodě U Magora v Olomouci (11.5.2016). | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Když před časem Tomáš Hloušek žil jako student v Londýně, překvapilo ho, jak časté jsou v tamějších hospodách různé vědomostní soutěže a kolik na ně chodí lidí. Po návratu se rozhodl něco podobného rozjet i u nás.

Dnes jím spoluvlastněná firma Hospodský kvíz organizuje soutěže v sedmdesáti restauracích, hospodách a barech po celé republice. Každý týden se jich účastní kolem tří tisíc lidí.

Na trhu je největší a netají se dalšími plány na rozšiřování. „Dostali jsme se do fáze, kdy nás to už uživí. Zpočátku jsme rostli dost živelně, firmu jsme založili, aby to dostalo větší řád,“ říká Daniel Langer, který je ve firmě společníkem a na starosti má především získávání nových hospod.

Fotogalerie

Vždycky když přijde do nové restaurace, přemýšlí, zda by v ní šel hrát kvíz. „Podmínkou je, aby to mělo dostatečně velké prostory tak pro 50 lidí a vlastní dataprojektor nebo televizi,“ vysvětluje.

Byznys model je totiž jednoduchý: najít hospodu s dostatečnou kapacitou a ochotným majitelem, kde se lidé jednou za týden sejdou a zahrají si. Hospodský kvíz dodá sadu 56 otázek a moderátora, který večerem provází. Každý hráč zaplatí 40 až 50 korun, část z nich jde moderátorovi a zbytek pořadatelům.

Hospodští si přítomnost kvízu pochvalují, i když někteří údajně zkoušejí od pořadatelů získat peníze za pronájem. Většina si ale uvědomí potenciál pro zvýšení návštěvnosti.

„Hrají u nás od září a jsme s nimi maximálně spokojeni. Na jeden den se zaplní téměř všechny prostory, navíc nám to přivedlo lidi, kteří od té doby chodí i jindy,“ říká Zuzana Šilhánová ze Sportbaru 66 ve Šternberku na Olomoucku.

Zájem o kvíz prý ve Šternberku rostl postupně: zpočátku bylo soutěžících asi dvacet, nyní na otázky odpovídá okolo padesáti lidí.

Pro hospody má kvíz ještě jednu výhodu: soutěže se zpravidla konají ve všední dny, kdy návštěvnost bývá slabší. Díky kvízu se tak tržby srovnaly s těmi víkendovými.

„Víme i o hospodách, které měly třeba v úterý zavřeno a kvůli nám otevřely,“ říká Langer. V době, kdy se hospody potýkají s úbytkem návštěvníků, je právě kvíz jednou z možností, jak nové lidi přilákat.

Studenti i padesátníci

Šternberk je v rozšiřující se síti hospod, kde se kvíz hraje, částečně unikátní složením návštěvníků. Zatímco ve většině převažují studenti a lidé pod třicet let, ve Šternberku běžně hrají i padesátníci a starší. „Na studentech se kvíz rozjížděl, ale postupně se nabalují další generace lidí,“ tvrdí Langer.

Soutěž se skládá z pěti kol po jedenácti otázkách a jedné bonusové závěrečné. Po každém kole je krátká přestávka na doplnění občerstvení. Nesmí se používat mobily ani jiné nápovědy. Otázky jsou rozložené podle určitých témat, poslední částí jsou hlavolamy či hry se slovy.

„Snažíme se, aby to bylo pestré. Na otázkách proto dělá kolem sedmi lidí,“ říká Hloušek. Přes léto chce systém zdokonalit a vytvořit databázi otázek, aby na každém kvízu v daný týden byly otázky jiné. Kvízy začali úspěšně nabízet i firmám pro jejich teambuldingové akce.

Týmy mezi sebou soupeří nejen v hospodě, ale i v městských ligách završených městským finále. Pravidelní návštěvníci kvízu berou otázky nejen jako zábavu, ale i jako možnost vidět se se svými přáteli. „Návštěva kvízu mi umožňuje se vidět se známými pravidelně každý týden, protože za normálních okolností je často komplikované se domluvit na vhodném termínu,“ říká účastnice kvízu v Hospodě U Magora v Olomouci Eva Ženčáková.

Kvízům se daří hlavně na Moravě: s prvními soutěžemi tam začínala firma PubQuiz. Langer vidí potenciál na další růst, odhaduje, že v Česku by se mohl hrát kvíz až ve dvou tisících hospodách. Ve Velké Británii se pravidelně soutěží ve více než 20 tisících podnicích.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Hüner pokračuje v čistkách. Marketingový expert ČSSD končí ve vedení ČEPS

Vítězslav Kulich

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z představenstva provozovatele energetické přenosové soustavy...

Lidl hledá další místa pro své prodejny, objeví se i v centrech měst

(Ilustrační snímek)

Německý diskontní řetězec Lidl loni soustředil síly hlavně na modernizaci prodejen. Letos navíc pro ně hledá nové...

Najdete na iDNES.cz