Podle Ředitelství silnic a dálnic se na odstranění zmíněných závad na dálnici D1 pracuje. Zvednutí betonové desky a s tím souvisící posun navazujících desek by neměly trvat déle než do pátku příštího týdne.
Opravit bude třeba na 50. kilometru celkem čtyři desky, na 39. kilometru desku pouze jednu. Dělníci je budou muset odstranit, zhutnit podloží a následně položit nový asfalt. "Práce jsme zahájili ve 13:00 a pracovat se bude až do pozdních večerních hodin," uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
"Ke zvednutí těchto starých cementobetonových desek v důsledku extrémních teplot dochází obvykle velmi rychle, v řádu několika hodin, někdy i desítek minut," vysvětlila.
ŘSD vyzvalo řidiče, aby zejména na dálnici D1 v úsecích s původními betonovými deskami věnovali zvýšenou pozornost řízení, a to i s ohledem na extrémně vysoké teploty, které řidiče mohou unavovat a mění vlastnosti vozovky například při brzdění (o rizicích čtěte více zde: Horka jsou pro řidiče nebezpečná).
Rizikem může být také častější pohyb silničářů na dálnici v rámci zvýšených kontrol. Úřad kvůli vedru totiž zavedl mimořádné kontroly v dvouhodinovém intervalu, které se provádějí každý den od 6 až do 22 hodin, kdy teploty klesají.
"Tak jako se v posledních letech častěji vyskytují extrémní teploty, přibývá i výskytu podobných závad. Pro mě je to další důkaz, že byl nejvyšší čas zahájit projekt modernizace dálnice D1. Závady tohoto typu totiž může natrvalo vyřešit jen zásadní rekonstrukce podloží i povrchu dálnice," uvedl generální ředitel ŘSD David Čermák.
Verda v Česku |
Velice blízko prvního poškozeného místa, na 52. kilometru dálnice, se vytvořil schod vysoký asi 10 cm i před dvěma lety. Už tehdy se mluvilo o tom, že tento úsek D1 je v havarijním stavu, a často se tímto případem argumentovalo pro spuštění modernizace (více o schodu, který ničil kola aut, čtěte zde).
Podobný problém měli silničáři i loni na dálnici D5 na 119. kilometru. Vozovka se tehdy nadzvedla rovněž zhruba o deset centimetrů (více čtěte zde).