Přežít se dá, ale není to žádná sláva, dodává.
Snaží se proto třeba často obměňovat dodavatele, aby měli neustále něco nového a odlišili se.
Těžké postavení malých obchodníků potvrzuje i poslední průzkum společností Incoma a Makro. Drobné prodejce vytlačují z pozice hlavního nákupního místa expandující obchodní řetězce.
Místem útrat největší částky peněz jsou malé prodejny už jen pro 13 procent zákazníků. Do hypermarketů, jako je Tesco, Carrefour, Globus či Hypernova, směřuje třetina lidí a do menších supermarketů necelá pětina.
Lépe na tom jsou menší obchodníci co do celkové částky peněz, kterou u nich lidé utratí. Loni prodali potraviny a drogerii za 85 miliard korun. To je stále o pět miliard více, než dělají nákupy stejných položek v hypermarketech.
Ale zatímco tržby menších obchodů postupně klesají, hypermarkety spolu s diskonty k sobě dál přitahují nové zákazníky. "Od roku 1997 klesly tržby v nezávislých obchodech ze skoro dvou set miliard korun na polovinu," říká Tomáš Drtina z Incomy.
Jejich další osud už nevidí tak černě. Zákazníků sice malým obchodům ještě ubude, ale už to nebude tak drastické jako dosud. "Kdo chtěl přejít k hypermarketům, už tak udělal. Dnes mezi sebou bojují i hypermarkety a podíl malých prodejců se více stabilizoval," říká Drtina.
Velké obchodní řetězce k sobě přitáhly hlavně lidi mladší, vzdělanější a s naditější peněženkou. V očích zákazníků je výhoda menších obchodníků hlavně v jejich blízkosti bytu či zaměstnání, ochotném personálu a rychlém odbavení bez dlouhých front u pokladen.
Podle těchto preferencí se proměnili i zákazníci, kteří raději zajdou do své samoobsluhy, koloniálu či smíšeného zboží.
"Chodí sem hlavně starší lidé, kteří nechtějí čekat fronty a kterým vadí, že se v hypermarketu nemají koho zeptat," potvrzuje Hollá provozující potraviny v Karviné.
"Máme své skalňáky, co do hypermarketů nejezdí. Ale snažíme se lidi motivovat i přes věrnostní program, aby přišli znovu," říká malý prodejce na okraji Prahy. Jeho zbraní jsou i letáky, které rozesílá do okolí. Ty si však může dovolit jen proto, že se sdružil s dalšími obchůdky.
V dalších letech budou drobným prodejcům přebírat kupující hlavně diskonty. Například nejrychleji se rozrůstající Lidl staví hlavně v menších obcích. Malým městům se však přizpůsobuje i Tesco, jež vedle hypermarketů zkouší i malé prodejny.