Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velcí prodejci tlačí malé obchody ke zdi

  1:00aktualizováno  1:00
Helena Hollá začínala s prodejnou potravin v Karviné před třemi lety. To však ještě nevěděla, že kousek od ní vyroste Tesco. "Cenami nemůžeme vůbec konkurovat. Oni dají rohlík v kampani za čtyřicet haléřů a já ho mám za korunu čtyřicet," říká.
Nákup, obchod

Nákup, obchod - Nákup, obchod - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Přežít se dá, ale není to žádná sláva, dodává.

Snaží se proto třeba často obměňovat dodavatele, aby měli neustále něco nového a odlišili se.

Těžké postavení malých obchodníků potvrzuje i poslední průzkum společností Incoma a Makro. Drobné prodejce vytlačují z pozice hlavního nákupního místa expandující obchodní řetězce.

Místem útrat největší částky peněz jsou malé prodejny už jen pro 13 procent zákazníků. Do hypermarketů, jako je Tesco, Carrefour, Globus či Hypernova, směřuje třetina lidí a do menších supermarketů necelá pětina.

Lépe na tom jsou menší obchodníci co do celkové částky peněz, kterou u nich lidé utratí. Loni prodali potraviny a drogerii za 85 miliard korun. To je stále o pět miliard více, než dělají nákupy stejných položek v hypermarketech.

Ale zatímco tržby menších obchodů postupně klesají, hypermarkety spolu s diskonty k sobě dál přitahují nové zákazníky. "Od roku 1997 klesly tržby v nezávislých obchodech ze skoro dvou set miliard korun na polovinu," říká Tomáš Drtina z Incomy.

Jejich další osud už nevidí tak černě. Zákazníků sice malým obchodům ještě ubude, ale už to nebude tak drastické jako dosud. "Kdo chtěl přejít k hypermarketům, už tak udělal. Dnes mezi sebou bojují i hypermarkety a podíl malých prodejců se více stabilizoval," říká Drtina.

Velké obchodní řetězce k sobě přitáhly hlavně lidi mladší, vzdělanější a s naditější peněženkou. V očích zákazníků je výhoda menších obchodníků hlavně v jejich blízkosti bytu či zaměstnání, ochotném personálu a rychlém odbavení bez dlouhých front u pokladen.

Podle těchto preferencí se proměnili i zákazníci, kteří raději zajdou do své samoobsluhy, koloniálu či smíšeného zboží.

"Chodí sem hlavně starší lidé, kteří nechtějí čekat fronty a kterým vadí, že se v hypermarketu nemají koho zeptat," potvrzuje Hollá provozující potraviny v Karviné.

"Máme své skalňáky, co do hypermarketů nejezdí. Ale snažíme se lidi motivovat i přes věrnostní program, aby přišli znovu," říká malý prodejce na okraji Prahy. Jeho zbraní jsou i letáky, které rozesílá do okolí. Ty si však může dovolit jen proto, že se sdružil s dalšími obchůdky.

V dalších letech budou drobným prodejcům přebírat kupující hlavně diskonty. Například nejrychleji se rozrůstající Lidl staví hlavně v menších obcích. Malým městům se však přizpůsobuje i Tesco, jež vedle hypermarketů zkouší i malé prodejny.



Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Najdete na iDNES.cz