Už nepůjde tolik o show posilující image značky, slibují organizátoři veletrhů.

Už nepůjde tolik o show posilující image značky, slibují organizátoři veletrhů.

Veletrhy aut se mění. V krizi cílí na spotřebitele

  • 0
Brnu se jako jednomu z mála míst podařilo uspořádat veletrh krizí zmítaného automobilového průmyslu. Vystavovat bude 36 značek, bezmála tolik jako před dvěma lety, když byl automobilový průmysl na vrcholu. Návštěvníci změnu pocítí, ale nebude k horšímu. Alespoň pokud si chtějí auto opravdu osahat a projet se s ním.

Za pár dní navečer se otevře brána brněnského výstaviště a jí začnou proudit davy lidí mezi zaparkovanými novými auty. Vrchol sezony – zahájení veletrhu Autosalon spojené s otevřením největšího výstavního pavilonu ve střední Evropě – bude takový, jak se předpokládalo loni na podzim.

"Už nepůjde tolik o show posilující image značky. Prodejci budou mít na veletrhu přímo konkrétní nabídky. Lidé si tady auto nekoupí, ale koupi si mohou domluvit. A hlavně si ho budou moci vyzkoušet. Takže veletrh se přiblíží víc k zákazníkovi," nastínil šéf Veletrhů Brno Jiří Škrla.

Částečně tak jde vlastně jen o návrat k modelu starému desítky let, kdy lidé chodili na výstaviště nakupovat nedostatkové zboží. Část veletrhů by se tohoto schématu mohla držet i do budoucnosti.

"Nechci říct, že by z veletrhů měly být prodejní výstavy, ale budoucnost je ve spotřebitelských veletrzích, které by přilákaly lidi unavené z nákupních center," představuje svoji vizi Škrla.

Takový model se samozřejmě nebude týkat titánů, jako je třeba Mezinárodní strojírenský veletrh. Klíčová akce pro hospodaření BVV se koná v polovině září. Přihlášky zatím nejsou uzavřeny, kvůli krizi ve strojírenství však bude letos i vlajková loď brněnské veletržní historie o něco skromnější.

"Léta jsme hlásili vyprodáno. Letos nebudeme," připustil Škrla. "To ale neznamená, že strojírenský veletrh bude méně kvalitní. Firmy se účastní, ale berou menší plochy. Chtějí u toho být," upozornil.

Veletrh naruby

Strojírenský veletrh se krizi přizpůsobí tématy a navíc přijde s jednou novinkou – veletrhem naruby. Model známý z asijských výstavních akcí chce Brno vyzkoušet jako první v Evropě. Princip? Zatímco běžně se na veletrhu snaží firmy prodat své produkty a služby, nyní budou moci velké firmy poptávat dodávky součástek nebo služeb.

"V Asii tento model funguje, uvidíme, jak se chytí v Evropě," konstatoval Škrlův poradce Jiří Kuliš.

Firmy by také teoreticky měly letos vystavovat levněji. Plošné zlevnění nájmu sice Veletrhy kvůli prestiži neplánují, ale chtějí ulevit vystavovatelům jinde.

"Firmám vznikají další náklady v podobě výroby stánku nebo na ubytování pracovníků v době veletrhů. Připravujeme pro ně balíčky a snažíme se dohodnout i s brněnskými hotely na dostupnějších cenách bydlení," vysvětluje Škrla.

Cena ubytování v okolí výstaviště totiž v době nejprestižnějšího strojírenského veletrhu roste i na dvojnásobek obvyklé taxy.

Trh se pročistí, silní hráči na tom vydělají

Co bude příští rok? Podle Škrly určitě ne oživení. Pro Brno to bude znamenat úspory, na druhou stranu to vyčistí veletržní trh, kde jihomoravská metropole hraje v první linii.

"Příští rok pořádně zamíchá kartami, řada menších veletrhů v jiných městech skončí. My se na tuto situaci chystáme, chceme kompletně přepracovat plán veletrhů. Princip je najít z každého veletrhu nějaké jádro a na něj napojit obory, které s ním souvisejí," popisuje strategii Škrla.

Veletržní kalendář tak sice prořídne, ale obvyklé výstavní obory by se vytratit neměly. K lepšímu by se ekonomická situace měla začít obracet až o rok později. Do té doby se brněnské výstaviště bude muset obejít bez velkých investic, na druhou stranu po otevření nového pavilonu P je nijak zásadně nepotřebuje.

"Investicí do pavilonu P jsme se vyčerpali, další investice jsme proto zastavili. Zřídili jsme rizikový štáb, kde se budou všechny náklady řešit. Ty, které budou zbytné, půjdou ze stolu pryč," tvrdí Škrla.

O budoucnost veletržnictví jako oboru nemá strach. "I přes moderní komunikační prostředky je v obchodu stále důležité osobní setkání. Videokonference nebo e-mail nejsou alternativy. Stavět je jako náhradu veletrhu je hloupost," je přesvědčený.