Konečně se dohodli, může si oddechnout každý zákazník, který nakupuje konfekci. Kamenné obchody totiž dosud obvykle používají rozličné číselné stupnice, stánkaři před pár lety přešli na písmenné symboly a zásilkové firmy kombinují Obojí. "Stupnic je spousta, protože kromě národních rozdílů existují i odlišnosti, které používají velké obchodní řetězce," vysvětluje chaos ve značení Věra Mejzlíková z brněnského Textilního zkušebního ústavu, která se prací na sjednocování velikostí účastní. Příklad současného absurdního stavu popsala nedávno Uta-Maria Grothová z Evropského výboru pro standardy, když prohlásila pro časopis European Voice: "Zákaznice, které v Německu padne číslo 38, musí ve Francii kupovat 40, v Itálii 44, ve Velké Británii 12 a ve Skandinávii C19." Na jednotné evropské značení se chystají i některé firmy působící v tuzemsku. "Zatím ještě nemůžeme říci přesně kdy, ale na evropský systém přejdeme," potvrzuje marketingová manažerka řetězce oděvních obchodů Marks & Spencer Renata Fišerová. Méně konkrétní je Jitka Mlčáková, která má na starosti velikostí konfekce v OP Prostějov: "Dosud používáme německé číslování."
MÍRY PRO OZNAČOVÁNÍ VELIKOSTÍ
Ženy
hlavní: obvod hrudníku
vedlejší: obvod pasu, výška postavy a rozkroku, obvod boků
značka obvod hrudníku (cm)
XXS 66-74
XSS 74-82
S 82-90
M 90-98
L 98-106
XL 107-119
XXL 119-131
XXXL 131-143
Muži
hlavní: obvod hrudi
vedlejší: obvod pasu a krku, délka rukávu, výška postavy a rozkroku
značka obvod hrudníku (cm)
XXS 70-78
XS 78-86
S 86-94
M 94-102
L 102-110
XL 110-118
XXL 118-129
XXXL 129-141