Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci se přepočítali. Aerolinky už nechtějí obří letadla

  5:00aktualizováno  5:00
Výroba obřích letadel zpomaluje. Ukázalo se, že zájem o stroje, schopné přepravit větší počet lidí není zdaleka takový, jak se očekávalo. S odbytem svých největších letounů má problém Boeing i Airbus.

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním zbarvení United for Wildlife (1. července 2017). | foto: Petr Adámek, Letiště Praha

Až si na konci července převezme Korean Air na letišti v Paine Field svůj desátý letoun Boeing 747-8i, nebude to zejména pro výrobce na rozdíl od jiných podobných událostí důvod k velkým oslavám.

Jumbo jen tak nezmizí

Boeing 747 zvaný Jumbo, mnohými leteckými fanoušky považovaný za nejkrásnější letadlo v historii především díky svému „hrbu“, poprvé vzlétlo před 47 lety. Už loni firma musela výrobu zpomalit na 1,3 letadla za měsíc. I když na nebi zůstanou jumba ještě desítky let, některé aerolinky je úplně ve flotile ruší: žádné jumbo už nenajdete například u Air France či Delty.

Vylepšená verze legendárního jumba v modré barvě pro korejského zákazníka je totiž zatím posledním v provedení pro osobní dopravu, na kterou má Boeing objednávku. V zakázkové knize ještě figurují stejná letadla pro ruského dopravce Transaero, ten však v roce 2015 zkrachoval a nemá si je kdo převzít. S výjimkou možné nové verze prezidentského speciálu Air Force One tak nemá Boeing pro své největší letadlo žádné zakázky v osobní dopravě, pouze pro nákladní dopravce.

Boeing zpomalil výrobu svých největších letadel postupně až na jeden stroj za dva měsíce. Poté, co tento měsíc dodá poslední stroj Korejcům, zbude mu v zásobníku 19 letadel. Za tři roky tak výroba může skončit úplně.

V problémech je i francouzský Airbus

Boeing ovšem není jediný, kdo má problémy s odbytem největšího stroje. Také Airbus bojuje se svým dvoupatrovým modelem A380 o zákazníky. Nové objednávky nepřicházejí, firma již oznámila zpomalení výroby. Poslední objednávka na A380 dorazila do centrály firmy v Toulouse na začátku roku 2016 od japonských ANA, od té doby dopravci naopak plány na pořízení největších letadel ruší.

Airbus mění největší letadlo, zvětší křídla i kapacitu

Airbus se zákazníky snaží nalákat ještě vylepšeními, která jsou zatím jen ve fázi studie A380plus. Letadlo má nové a výrazně větší winglety, což je plocha na konci křídla, která usměrňuje proudění vzduchu a pomáhá snižovat odpor, a tedy i spotřebu a hlučnost. Společně s dalšími úpravami křídla mají snížit spotřebu paliva až o čtyři procenta. Nové winglety budou mít až 4,7 metru.

Firma chce do letadla vtěsnat i víc lidí, náklady na každý kilometr přepočtený na jedno místo mají klesnout o 13 procent. „A380plus nabízí efektivní cestu k lepší ekonomice provozu a současně při zlepšení provozního výkonu,“ řekl obchodní ředitel Airbusu John Leahy.

V letadle má sedět až o 80 cestujících víc než dosud. Místo našli konstruktéři například jiným umístěním schodiště mezi oběma palubami nebo přesunem prostoru pro odpočinek posádek či pro skladování jídla a pití k občerstvení. Namísto deseti sedaček v jedné řadě jich má být vedle sebe jedenáct.

O největší letouny není zájem

I když tedy výrobci hlásí stále velké objemy nových objednávek, neplatí to o větších letadlech. Důvodem je i krize dopravců z oblasti Perského zálivu, kteří v minulých letech poptávku po nových velkých strojích táhli. Aerolinky Emirates jsou například bezkonkurenčně největším provozovatelem Airbusů A380. S levnou ropou a poklesem kupní síly zákazníků z tohoto regionu ale tito dopravci čelí velkým potížím.

Fotogalerie

Čtyřmotorová letadla, kdysi standard dálkových letů, tak začínají být mimo zájem aerolinek. Ty naopak zajímají menší modely, u kterých nemají takový problém je naplnit. Už u počátku jumba si ho aerolinky pořizovaly hlavně kvůli doletu, ne počtu míst. Stejnou, často i delší vzdálenost dnes zvládnou i stroje se dvěma motory. V případě Boeingu jde o modely 777 a 787 Dreamliner, u kterých přichází ještě s dalšími verzemi, většinou většími než dosud. Velikosti jumba však nedosáhnou. Airbus sází hlavně na stroj A350.

V dálkové dopravě navíc díky vývoji letadel určených původně pro krátké a střední tratě padá také tabu, že na dlouhé lety patří jen takzvaná širokotrupá letadla, tedy zjednodušeně řečeno letadla se dvěma uličkami. Boeing výrazně prodloužil dolet u nové verze svého letadla 737 MAX, takže norský Norwegian ho začíná používat pro lety mezi Evropou a USA.

Lidé v letectví nemají jasno, zda je odklon od největších letadel trvalý, nebo ne. Pro velké stroje hovoří především trend zvětšování některých megapolí a přetíženost letišť i celkově vzdušného prostoru. Airbus ale přesto snížil před několika týdny odhad velikosti trhu pro největší letadla o dalších šest procent.

A380plus má být ještě efektivnější než dosud:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.