Velké letecké společnosti naříkají

Po leteckých atentátech na USA se doprava po nebi doposud nevzpamatovala. Vyčíslují se poklesy cestujících, počítají se ztráty. Naopak superlevní dopravci zažívají díky zlevňování letenek nebývalý růst počtu zákazníků. Podle britského úřadu pro civilní letectví přepravily diskontní aerolinie Ryanair, Easyjet, Go a Buzz během 12 měsíců do září celkem 15 milionů pasažérů na mezinárodních linkách vedoucích přes britská letiště.

Společnost Go, kterou do léta vlastnily British Airways, ohlásila za listopad meziroční nárůst počtu pasažérů o 63 procent na 357 tisíc. Easyjet obsadil 690 tisíc sedaček, tedy o 39 procent víc než loni v listopadu.

"Levní dopravci teď vyhrávají právě svou cenovou politikou. A to i přesto, že nabízejí trochu jiný produkt než běžné aerolinie," říká šéf Českých aerolinií Miroslav Kůla. "Soustřeďují se pouze na přepravu lidí mezi dvěma body. Co bude dál, to je nezajímá," dodává.

Superlevní dopravci létají z vedlejších letišť, aby měli levnější poplatky, mají nižší standard služeb na palubě a létají často na několika linkách pouze mezi dvěma body, které si pečlivě vybírají. Například ČSA musely spolu s British Airways před několika lety čelit tlaku firmy Go, když začala létat také do Prahy.

Bezprostředně po zářijových událostech v USA všechny letecké společnosti pocítily prudký pokles zájmu. Zatímco velké společnosti žádaly vlády o finanční injekce, superlevné aerolinie se zavázaly, že budou ceny snižovat tak dlouho, až zájem o létání obnoví.

"Ukázali jsme, že lidé jsou připraveni létat, pokud je cena správná," řekl mluvčí společnosti Easyjet, když oznamoval výsledky. Firma trvá na tom, že navzdory poklesu a navzdory snížení cen letenek v průměru o tři až čtyři libry dosáhne svých letošních cílů. Podle jejích údajů létá s letadly obsazenými na 85 procent, zatímco loni v listopadu to bylo 80 procent.

British Airways naproti tomu uvádějí, že počet pasažérů v jejich letadlech v listopadu klesl již desátý měsíc po sobě, a to o 11 procent v meziročním srovnání.
Odborníci upozorňují, že levní dopravci nezveřejňují dostatek informací, aby bylo možno propočítat jejich hospodářské výsledky.

Nepředpokládají, že by celý růst počtu cestujících generoval zisk, ale potvrzují, že taktika diskontních společností zaměřená na rozšíření podílu na trhu je úspěšná.

,